Zdraví a sport

5 věcí, které je dobré vědět, než začnete cvičit jógu

Chystáte se proplout do tajů praktikování jógy? Vypíchli jsme pár věcí, které vám při startu pomohou a dodají chuť se do cvičení pustit.

1. Jóga není soutěž v protahování

Často se bohužel na jógu nahlíží jako na strečinkové cvičení. Lidé se porovnávají, kde až je jejich rozsah, snaží se dostat do náročných poloh a přesahují své limity. Často tak trpí klouby, svaly a tím celé tělo. Obzvlášť je toto nahlížení nebezpečné pro praktikující s hypermobilitou.

Jóga je ale celistvý systém zahrnující nejen fyzickou stránku, ale také další aspekty jako je meditace, dech, filosofie a další. Samotné cvičení pak má vést k příjemné aktivaci svalů a kloubů, jejich posílení a zacentrování. Rozhodně zde proto nejde o rozsahy, ale spíše je dobré soustředit se na správné provedení, lehkost, hravost v pohybu a objevování svého těla a jeho možností. Zkuste být na podložce sami sebou, neporovnávat se a nezlobit se na sebe, když vám něco nepůjde.

2. Využívejte pomůcky

Často se stává, že se člověk na lekci bojí použít pomůcku, protože má pocit, že cvičení nezvládá a není v něm dost dobrý. Pomůcky jsou naopak velmi prospěšné a využívá je i celá řada učitelů. 

Bloček je vhodný na zkřížený sed – lépe tak ucítíte sedací kosti a klesnou vám nohy směrem k zemi. Dále ho využijete jako oporu, když nedosáhnete na zem, nebo jako vypodložení pro některé relaxační pozice. Deka se zase hodí pod kolena, pro která jsou některé cviky náročnější. Při závěrečné relaxaci je vhodné se touto dekou přikrýt. Vhod přijde i míček na masáž chodidel a dlaní, overball nebo pásek.

3. Nechte si poradit

Pokud za vámi lektor přijde a bude vás chtít opravit nebo navést, neznamená to hned, že cvik děláte špatně a že vám jóga nejde. Často je potřeba jen malá nuance, abychom danou pozici procítili a zacentrovali klouby. Lektor vám tak může nabídnout jinou variantu, která bude vhodnější pro váš rozsah a vy se tak budete cítit lépe.

4. Zkuste více variant

Druhů jógy najdete nepřeberné množství a někdy je náročné se v nich vyznat a vybrat si. Každý lektor má navíc svůj styl, a tak může vypadat úplně stejný druh jógy jinak v jednom studiu a jinak v druhém. Proto zkoušejte a hledejte. Ujasněte si, co od jógy čekáte a jaký je váš záměr. 

Chcete rychlé a dynamické cvičení? Zkuste vinyasu flow nebo power jógu. Potřebujete se lépe naučit techniku? Mohla by vás bavit Iyengar jóga. Jste začátečník a postupně do jógy vstupujete? V tomto případě jsou vhodné jemné styly zaměřené buď komplexně na celé tělo nebo na jeho jednotlivé části. Velmi vyhledávaným typem je například jóga hormonální. Ta pomáhá s hormonálními výkyvy a s tím spojenými komplikacemi.

5. Poslouchejte své tělo

Někdy je těžké přejít z rušného dne do klidného toku cvičení, a přitom vnímat své tělo a jeho potřeby. Začněte proto sestavu pomalejším tempem a postupně přidávejte. Dovolte si během lekce kdykoliv odpočívat a zaplout třeba do pozice dítěte. Jestli je to možné, nikdy nevynechávejte závěrečnou relaxaci. Možná vám přijde zbytečná, ale opak je pravdou. Díky ní svou praxi krásně zakončíte.

Zároveň přizpůsobte cvičení denní době i vašim biorytmům. Takže pokud máte zrovna menstruaci a ještě k tomu cvičíte večer, volte velmi pomalou jógu a vyhněte se převráceným pozicím i náročným ásanám.

A na závěr? Cvičení jógy je radost a může být blahodárným kořením vašeho života. Poznávejte své tělo, objevujte jeho možnosti a radujte se z každého pohybu. Tady a teď.

Autorka: Darča Najmanová

Jóga spirit Žižkov

Kámoška.cz na Facebooku

Sleduj náš magazín také na Facebooku, kde vždy najdeš ty nejnovější články, trendy, zajímavosti a soutěže o ceny.