Stres, tréma nebo nervozita. Se vším jsme se každý asi někdy setkali a snažili se s tím nějak bojovat. Ale věděla jsi, že i cvičení tě dokáže účinně uklidnit?

avatar

Karolína Honsová
Dívka milující přírodu a svého přítele. Mezi její záliby patří především psychologie.

Zabij stres

Stres jako evoluční pozůstatek

Při stresu (stejně jako hněvu) se objevuje tzv. úniková čili útočná reakce. Náš autonomní systém vede nervové spoje k srdci, plicím, nadledvinkám apod., což vede k rozšíření zorniček, většímu pocení, pohloubenému dýchání a uvolňování stresových hormonů,… Jsme tak připravení na nebezpečí. Dnes už to asi nebude boj s mamutem, ale spíše s maturitou nebo přijímacím řízením do nové práce. Naše tělo takhle funguje automaticky a přirozeně. Důležité je umět se svým tělem spolupracovat.

Procvičit se k uklidnění

Psycholožka Nicky Hayes doporučuje jako účinnou pomoc ke zvládání stresu, trémy, úzkosti, strachu i hněvu cvičení. Sama tuhle metodu aplikuje a nemůže si jí vynachválit. Je to vlastně naprosto logické. V době stresu naše tělo ovládá sympatikus a my toho prostě využijeme. Když si člověk zacvičí, tak sympatikus “spotřebovává“ při fyzické aktivitě namísto stresu. Když využijeme sympatikus při cvičení, dostane se nám odměny v podobě parasympatiku a tudíž snížení stresu (či jiného zmiňovaného problému). To původní napětí postupně klesá a člověk dokáže vidět reálněji a lépe myslet i jednat.

Naplánuj si injekci cvičení

Tohle může fungovat především v případě něčeho očekávaného. Pokud víš, že nadejde situace, která je pro tebe významným stresorem, musíš zasáhnout. Neznamená to, že hned musíš běžet do posilovny, stačí si zaběhat nebo zacvičit doma nějakou sestavu. Nejen že se na chvíli pročistí hlava, ale využíváš i sympatiku. Není ale dobré ve stresu začít bláznivě a neuváženě cvičit, člověk se na začátku musí napít, protáhnout, zahřát a brát cviky postupně. Pokud nejsi zvyklá cvičit, můžeš cvičit podle videí pro začátečníky, kterých je internet celkem plný.

Vyhýbej se dalším stresorům

Lidé ve stresu pijí hodně kávy. Jenže právě káva prohlubuje úzkost, tudíž by bylo dobré se jí vyhnout. Místo kávy je lepší si dát třeba mléko, které obsahuje látku podobnou morfinu. Stresorem může být i špatná strava. Stačí se podívat na studenty před zkouškami, buď nejí vůbec, nebo nepravidelně. V “období stresu“ je nejlepší jíst jídlo s postupným dodáváním energie (těstoviny, brambory, …). Další důležitou věcí je rozhodně správná dávka spánku. Pokud dodržíš alespoň vyhnutí se kávě a trochu se vyspíš a zacvičíš, účinek pocítíš.

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář