Tuk v sušině není to stejné jako tuk v samotném sýru. A ne všechny sýry by měly patřit do tvého každodenního jídelníčku. Jak to tedy vlastně s těmi sýry je?

avatar

Jana Zlámalová
Působí jako doktorandka v oboru religionistiky.

Patří k sobě sýry a dieta?

Že není sýr jako sýr, věděl už Churchill, když o Francii prohlásil něco v tom smyslu, že se zemí, která vyrábí víc než 400 druhů sýrů, nemůže být snadné se dohodnout. Těžké pořízení ovšem není jenom s milovníky sýrů, ale především se sýry samotnými. A když se k tomu přidá ještě snaha o zhození pár kil nebo úmysl jíst zdravě, tak už se nám z toho stává taková menší šifra.

Poznej sýry od A do Z

Sýry totiž nejsou rozmanité jenom ve své chuti, tvarech, tvrdosti nebo ve své barvě, ale liší se také svými nutričními hodnotami a to především rozdílnými hodnotami tuků. Kromě toho se jednou někde píše, že sýry jsou pro zdravý životní styl správná volba a jindy se zase dočteš, že sýry je vhodné při redukční dietě vynechat. „Jak se v tom mám teda vyznat,“ tě asi občas napadne. V tomhle článku se proto dozvíš základní pravidla o tom, jak rozpoznat sýry, kterým je lepší se vyhnout a ty, kterých si (i při hubnutí) můžeš užívat do sytosti.

Sýry a dieta

Zrádná sušina

Asi sis už všimla, že se na obalech sýrů dost často uvádí něco jako procenta tuků v sušině. Takže například takový eidam můžeš v obchodě najít hned ve třech variantách – 20 %, 30 % a 4 5% tuku v sušině. Zrada ale je, že eidam s 30 % tuku v sušině má ve skutečnosti jen 15 g tuku na 100 g sýra. Proč? A co to vlastně je ta sušina Sušina je to, co by zbylo, kdyby se ze sýra vypařila všechna voda. V takovém případě by zbyla věc skládající se z tuku, bílkovin, minerálních látek, vitamínů a dalších složek, které tvoří sýr.

Kolik má sýr tuku?

Kolik má sýr ve skutečnosti tuku, se dá zjistit dvěma způsoby. Ten první je naprosto snadný a nastane tehdy, když by výrobce byl tak hodný a uvedl na obal i procenta tuku na 100 g samotného sýra. V takovém případě máš po problémech a nemusíš nic řešit.

Trochu matematiky pro zdraví

Když ale obal uvádí pouze procenta tuku v sušině, tak na řadu přichází matematika a dva lehké výpočty. Například náš starý dobrý známý eidam s 30 % tuku v sušině má 50 % samotné sušiny a výpočet bude vypadat následně:

1. Zjistíme, kolik je sušiny v jednom gramu sýra – 50:100=0,5.
2. A teď už stačí jenom vynásobit množství sušiny v 1g množstvím tuku v sušině – 0,5×30=15.

Jednoduché, že. A teď už ani těch 30 % tuku napsaných na eidamu nevypadá tak děsivě, když se ukázalo, že ve skutečnosti sníš jenom 15 g tuku.

Spočítej si tuky v sýrech

Nedej na první dojem

A ještě jedna zajímavost! Balkánský sýr má 41 % tuku v sušině, což je o nezanedbatelné množství víc, než obsahuje výše uváděný eidam. Naopak sušiny má balkánský sýr 38 %. Takže výpočet bude vypadat: 38:100=0,38 a 0,38×41=15,58. Balkánský sýr má tak o necelých 0,6g tuku na 100 g víc než eidam. A přitom by si člověk na první pohled řekl, že by na něj raději ani neměl pomyslet, když má 41 % tuku (ale v sušině).

Do jídelničku opatrně

Jak vidíš, se sýry není úplně lehké pořízení a je dobré jim trochu rozumět, abys věděla, které sýry raději velkým obloukem obejít a které naopak zařadit do svého jídelníčku, protože nám z jejich malého množství tuku rozhodně špeky nenarostou, ale naopak nám prospějí svými bílkovinami, vápníkem a vitamíny.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář