Ať je jaro, léto, podzim nebo zima, deprese tě může dostihnout snáz, než si myslíš. Stres, nedostatek tepla, světla, únava, při troše „štěstí“ také osobní trable. Všechny tyto faktory ovlivňují tvou psychiku a pokus se jim poddáš, dovedou tě až na psychiatrické oddělení.

avatar

Adéla Ejdy
Někdy praštěná holka s velkými sny.

Ať je jaro, léto, podzim nebo zima, deprese tě může dostihnout snáz, než si myslíš. Stres, nedostatek tepla, světla, únava, při troše „štěstí“ také osobní trable. Všechny tyto faktory ovlivňují tvou psychiku a pokus se jim poddáš, dovedou tě až na psychiatrické oddělení. Je však spousta účinných způsobů, jak se od deprese udržet daleko!

Ať ještě studuješ nebo vyděláváš, měla by sis najít čas na odpočinek a s ničím to nepřehánět.

Ať ještě studuješ nebo vyděláváš, měla by sis najít čas na odpočinek a s ničím to nepřehánět.

Co je to deprese?

Deprese je duševní porucha, kdy postižený trpí patologickou úzkostí, tj. nemá pro ni zřejmý důvod. Přestože se mu přihodí něco, z čeho by měl mít radost, cítí se zbytečně, osamoceně, bezcenně. Postrádá jakoukoliv snahu, zájem, vše se mu jeví beznadějně. Deprese trvá bez léčení kolem půl roku, ale obvykle se vrací. Pokud lékař nezasáhne, může deprese nemocného dohnat až k pokusům o sebevraždu nebo jiným zoufalým krokům.

Vitaminy, světlo, pohyb

Deprese se obvykle dostavují na podzim, když se zkracují dny, a pak zkraje jara, jelikož je organismus vyčerpaný po zimě. Proto se musíš na chladné období připravit. Během léta se co nejvíc zásobuj vitaminy a některé potraviny si zmraz, abys k nim měla přístup i po sezóně. Možná se ti to nezdá, ale dostatek světla hraje obrovskou roli pro tvé zdraví i náladu, tudíž také v boji deprese versus ty. Sluneční záření navíc napomáhá tvorbě endorfinů, čili hormonu štěstí. Aby ses nestala obětí deprese a nahradila účinky paprsků, zdržuj se převážně v prosvětlených místnostech. Pokud nedisponuje tvůj pokoj velkými okny, vsaď na světlé teplé odstíny v jeho vybavení. Stěny bych doporučovala nechat bílé, ale můžeš si je pomalovat různými veselými obrázky, případně místnosti dodat šťávu pestrými doplňky. Deprese si obvykle libují v temných neútulných pokojích. Dalším bodem, který bys neměla podceňovat, je pohyb. Lidé v depresi obyčejně patří k lenochům, co nejraději vysedávají u počítače či televize, proto neleň a protáhni se! Stejně jako slunce také tělesná aktivita podporuje uvolňování hormonu štěstí, čehož můžeš využít také při učení nebo v zaměstnání. Stačí ti denně pár minut cvičení, aby ses cítila čilá, šťastná, nabuzená, to ti pak půjde směle od ruky každá práce.

Přátele a zábava

Vědomí, že je tu někdo, na koho se můžeš spolehnout, který ti vždy pomůže, vyslechne tě, patří k nejdůležitějším faktorům pro život vůbec. Proto se neboj o svých problémech mluvit, diskutovat, protože právě přátele tě před depresí nejúčinnější ochrání! Nejlépe vnitřní nejistotu vypudíš na neutrální půdě nebo někde, kde se cítíš opravdu dobře. Máš oblíbenou kavárnu? Choď tam s kamarádkou na kafe, jak nejčastěji můžeš! Zbožňuješ plavání? Udělejte si společně jednou týdně výlet na plavečák. Snaž se dělat co nejvíc věci, jež tě naplňují, a deprese nemá šanci!

Nadhled, správná míra, odpočinek

Ať ještě studuješ nebo vyděláváš, měla by sis najít čas na odpočinek a s ničím to nepřehánět. Workoholismem, zaobíráním se každou malicherností a nedostatkem spánku si o deprese vyloženě koleduješ. Špatná známka se dá opravit a místo abys šéfem zadaný úkol zvládla za jeden večer na úkor odpočinku, radši si práci rozlož na víc dní. Unavený člověk je podrážděný, zpomalený, cítí se mizerně, navíc dělá hloupé chyby. Ke všemu přistupuj s nadhledem, jelikož všechny problémy jsou řešitelné a nemá tedy smysl z nich depkařit. Udělej si raději každý den čas, abys aspoň na hodinu vypnula a jen relaxovala. Těchto šedesát minut ti dodá sílu, energii a s úsměvem na tváři vše půjde snadněji.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář