Vyzkoušela jsi mnoho diet, a ačkoliv si je striktně dodržovala, dočkala ses neúspěchu? Pak byl možná problém v tom, že tvůj metabolismus nedostal přesně to, co potřeboval a tvé hubnutí brzdil. Proto je metabolický typ klíčový nejen v otázkách hubnutí, ale i duševního i fyzického zdraví. Víš, jaký máš metabolický typ a co přesně k hubnutí potřebuješ? Jestli ne, odpověď najdeš v tomto článku.

avatar

Lucie Dneboská
Módní inspirace a styl

Tvůj metabolický typ ti prozradí celou řadu zajímavých informací o tom, jak se správně stravovat.

Tvůj metabolický typ ti prozradí celou řadu zajímavých informací o tom, jak se správně stravovat.

Tři metabolické typy

Existuje sacharidový (uhlovodanový), proteinový (bílkovinový) typ i smíšený, který se skládá z obou předchozích typů. Každý metabolický typ má své specifické vlastnosti a podle několik vodítek poznáš, do jakého typu patříš. Každý z těchto typů pak samozřejmě i odlišně reaguje na spalování tuků a přináší zcela jinou skladbu stravování a procentuální poměr potravin nutných pro každý den. Pokud jsi například sacharidový typ, ale budeš se stravovat jako proteinový typ, s úspěchem spíše nepočítej, jelikož tvůj metabolismus na takovou stravu pravděpodobně reagovat nebude.

Sacharidový typ

Pokud jsi sacharidový typ, pravděpodobně nebudeš mít tak velkou chuť k jídlu a přes den se budeš stravovat opravdu střídmě. Bude ti stačit méně porcí za den nebo budeš určitá jídla vynechávat, protože se rychle zasytíš. Preferuješ spíš lehčí jídla a příliš tučná, mastná a těžká jídla ti nedělají dobře. Maso příliš nemusíš, naopak máš ráda různé sladkosti, které u tebe někdy nahrazují jedno jídlo. Dále pak máš ráda kofein. A ačkoliv jíš minimálně, můžeš mít problém s kolísáním váhy.

Co je vhodné pro sacharidový typ?

Jestli máš tento metabolický typ, budeš potřebovat větší přísun sacharidů. Ty získáš z ovoce, zeleniny, obilovin, těstovin, pečiva a podobně. Nevhodný je tuk a rovněž i různé ořechy a semínka. Pokud máš ráda mléčné výrobky, vol nízkotučné a co se týká masa, jez spíše krůtí, kuřecí nebo ryby. Poměr potravin by u tebe měl být = 75% sacharidů, 15% proteinů a 10% tuků (klesnout s tukem můžeš i k pěti procentům).

Proteinový typ

Metabolický typ zaměřen na bílkoviny mají především muži, ale ani u žen není výjimkou. Pokud jsi proteinový typ, pak budeš trpět neustálým hladem, budeš mít v oblibě tučná a těžká jídla, u kterých nesmí chybět maso. Máš tendenci jíst několikrát za den a standardních pět porcí za den ti stačit nemusí. Mezi jídly pak nutně potřebuješ svačinky. Výhodou u tohoto typu je fakt, že se bílkoviny a tuky rychle přeměňují na energii. Nevýhodou je, že méně jídla v tomto případě způsobuje nervozitu, podrážděnost a poté vlčí hlad.

Co je vhodné pro proteinový typ?

U proteinového typu je potřeba získat co nejvíce bílkovin. Vhodné je tedy jakékoliv maso i vnitřnosti, luštěniny, brambory, avokádo, květák, mrkev, jablka, hrušky a podobně. Stejně tak je dobré jíst různé obiloviny, ořechy, semínka, smetanové omáčky a spoustu dalších. Ani mléčným výrobkům se není nutné vyhýbat, právě naopak. Proteinový typ pak dobře snáší i například zmrzliny či tvarohové zákusky. Poměr potravin by u tebe měl být = 45 – 50% proteinů, 35% sacharidů a 20% tuků.

Smíšený typ

Smíšený metabolický typ je pak kombinací obou dvou předchozích. Nevyskytují se zde tedy žádná omezení, a pokud máš tento typ, můžeš jíst opravdu cokoli. Poznáš jej tedy tak, že tvé chutě jsou vyvážené a tvá váha není nijak kolísavá. A jaký poměr potraviny by měl být v tomto případě? Proteinů by mělo být v rozmezí 45-50%, sacharidů 35-40% a tuků 10-20%.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář