Nespavost je nepříjemná společnice, která k tobě čas od času zavítá nebo se začíná trvale usídlovat v tvém životě. Pár nocí, kdy s tebou nespavost ulehá do postele, se dá ještě jakžtakž vydržet, ale pokud se s ní pereš delší dobu, zanechává na tobě následky, které už se přehlížet nedají.

avatar

Lucie Dneboská
Módní inspirace a styl

Nespavost je nepříjemná společnice, která k tobě čas od času zavítá nebo se začíná trvale usídlovat v tvém životě. Pár nocí, kdy s tebou nespavost ulehá do postele, se dá ještě jakžtakž vydržet, ale pokud se s ní pereš delší dobu, zanechává na tobě následky, které už se přehlížet nedají. Chceš tu otravnou nespavost poslat do kopru a navrátit si zdravý spánek? Inspiruj se tipy, které nespavost mohou nadobro porazit.

Nedokážeš usnout a počítání oveček absolutně nepomáhá? Nevzdávej to a užij si dokonalý a vydatný spánek.

Nedokážeš usnout a počítání oveček absolutně nepomáhá? Nevzdávej to a užij si dokonalý a vydatný spánek.

Nespavost má několik druhů i příčin

Nespavost se rozlišuje na krátkodobou a dlouhodobou. Krátkodobá nespavost většinou nepřesahuje jeden měsíc a poté vymizí. Tato nespavost je většinou způsobena stresem, různými problémy, ale také náhlou životní změnou nebo léky, kde zapůsobí vedlejší účinek. Ačkoliv krátkodobá nespavost po pár týdnech odeznívá, může se vrátit a taktéž může vést k odstartování dlouhodobé nespavosti. Dlouhodobá nespavost, na rozdíl od krátkodobé, trvá většinou déle než měsíc a důvody mohou být taktéž psychického rázu, ale i jiných zdravotních problémů, kde už je nutná určitá léčba. Nespavost se pak rozděluje na primární a sekundární. Primární většinou není způsobena nemocemi a jedná se tedy o nemoc samu o sobě. Kdežto sekundární nespavost je způsobena jinými nemocemi, které ji způsobují a které jsou poměrně často neléčitelné. Příčin je tedy opravdu mnoho a je zapotřebí vyhledat způsob, jak nespavost porazit. Pokud se ti však nespavost nedaří odstranit různými prostředky a tipy, které se níže dozvíš, je na místě zavítat k lékaři, který určí, kde je konkrétně problém a zahájí léčbu.

Kdy se jedná o nespavost a jak vypadají následky?

Nespavost není jen o tom, že celou noc máš vykulené oči do stropu a po celou dobu nezavřeš ani na chvíli oči. O nespavost se totiž jedná i v případě, kdy začínáš objevovat obtížné usínání, což se projeví tím, že po ulehnutí do třiceti minut neusneš a neustále se na posteli překuluješ. Dalším bodem, kdy poznáš, že jde o nespavost, je časté probouzení, které může mít formu dlouhých pauz mezi dalším usnutím a neschopnost udržet klasický spánek. Taktéž se jedná o nespavost, kdy se probouzíš daleko dřív, než musíš a znovu nezabereš. Symptomem nespavosti je však také to, když i po spánku se cítíš mizerně, unavená, nedokážeš se soustředit, cítíš energii na bodu mrazu, bolí tě hlava, cítíš se nervózní a podobně. Nespavost je hrozná věc, která nepříznivě ovlivňuje stav psychiky i celého těla. Při krátkodobé nespavosti se může jednat o následky v podobě vyčerpání, neschopnosti soustředěnosti, podrážděnosti, což má neblahé následky na běžný život. U dlouhodobé nespavosti se jedná už o hrozivější následky, které není dobré podceňovat, stejně jako u té krátkodobé. Dlouhodobá nespavost vede k závažným psychickým onemocněním. Dále také k možnosti vzniku závislosti na omamných látkách a v krajních případech i k pokusu o sebevraždu. Tyto následky pak dokážou člověka vyřadit z normálního života a přinášejí mnoho dalších úskalí.

Důležitá je spánková hygiena

Při problémech se spánkem se často doporučuje provádět spánkovou hygienu, která může nespavost jednou pro vždy ukončit, ovšem tehdy, pokud není příčina nespavosti zdravotní problém. Jak vlastně taková spánková hygiena vypadá?

  1. Důležitá je především pravidelnost uložení ke spánku, taktéž i vstávání. Obecně se doporučuje ukládat se ke spánku mezi devátou až desátou hodinou večerní, což je doba, kdy je spánek nejzdravější. V posteli však zůstávej jen po dobu spánku. Stejně tak je nutné vyvarovat se dennímu pospávání, které může k noční nespavosti přilít olej do ohně.
  2. Místnost, ve které spíš, by měla být vyvětraná, ideálně s teplotou 17 až 21 stupňů celsia. Samozřejmostí by také měla být střední vlhkost.
  3. Se špatným spánkem také souvisí přejídání před spaním. Taktéž by ses měla vyhýbat kofeinu a alkoholu.
  4. Pokud jsi kuřák, měla by sis cigaretu před spánkem odpustit. Totéž platí také v noci, kdy se probudíš a po ranním probuzení.
  5. Oblečení, ve kterém spíš by mělo být maximálně pohodlné a aby tě nikde neškrtilo. Ideální je bavlněné, ale i hedvábné prádlo na spaní. Často se také doporučuje vzít si na noc teplé a pohodlné ponožky.
  6. V místnosti, kde spíš, bys měla mít opravdu útulno a barva pokoje by měla být dobře barevně sladěná, nejlépe s jemnými tóny barev. Povlečení by mělo být příjemné a velkou roli hraje také vhodně zvolená matrace a vše okolo. Pokud už má tvá matrace prohlubně a povlečení tě kouše, může zrovna tohle být důvodem tvé nespavosti.
  7. Dobrou radou je taktéž umístění postele, která by se měla nacházet na takovém místě, kde hlava bude směřovat k severu a nohy k jihu.
  8. Základem spánkové hygieny je také klidné a nijak nehlučné prostředí. Pokud máš však problémy s tím, že tě ruší i sebemenší zvuk, mohou být řešení špunty do uší. Správně by měl také být vypnutý počítač a jiná elektronika okolo, která může být důvodem tvé nespavosti, ačkoliv to nemusíš vnímat.
  9. Postel by měla být využívaná pouze ke spánku a sexu. Jiné aktivity, třeba učení a podobně, by totiž mohli způsobovat podvědomě to, že si mozek tyto aktivity spojí s onou záležitostí a při spánku tak bude stávkovat.
  10. Přes den bys měla vyvíjet takovou aktivitu, která tě příjemně unaví. Není však dobré vyvíjet nějakou aktivitu před spaním.
  11. Před spaním si dopřej příjemnou koupel, kterou můžeš doplnit bylinkami nebo oleji, které mají zklidňující účinky.
  12. Pokud uplynula třiceti minutová doba a ty ne a ne usnout, vstaň z postele a na chvíli se věnuj nějaké nudné činnosti, která tě opravdu nebaví a při které se ti raz dva začnou klížit oči.
  13. Během dne je dobré naplánovat si různé věci, které nutně potřebuješ udělat následující den. Pokud bys tomu nevěnovala takovou pozornost, mohlo by ses stát, že nad tím začneš přemýšlet před spánkem a neustále se ti to bude honit hlavou, nebo se budeš kvůli tomu často probouzet.
  14. Před spaním bys měla myslet na něco hezkého a ty negativní věci hodit za hlavu.
  15. Dobrým tipem je pak stará dobrá rada, která tkví v tom, že si před spaním ohřeješ hrníček mléka nebo kakaa na dobré spaní. A na škodu také není heřmánkový, třezalkový nebo meduňkový čaj.

Metody v léčbě nespavosti

Nespavost je samozřejmé léčitelná a to několika způsoby. Nespavost se dá vyřešit spánkovou hygienou, kterou sis výše přečetla, pokud si během toho neusnula :) , ale také fyzikální léčbou, lázněmi a také všelékem akupunkturou. Na nespavost také zabírají léky, které jsou nutné, když už opravdu nic nezabírá a předepíše ti je lékař. Na nespavost jsou však také k dostání volně prodejné tabletky, většinou na přírodní bázi, které obsahují nejčastěji chmel, meduňku, třezalku a podobně. Nejvýznamněji s nespavostí bojuje právě chmel, který má uklidňující účinky a samozřejmě v kombinaci s dalšími pomocníky je jedničkou. Krom toho jsou výborné i bylinné a uklidňující čajíky, které seženeš skoro všude. Pak tu jsou také různé babské rady, které mají mnohdy všemocnou sílu.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy: , ,

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář