Přináším ti rozhovor s blogerkou SugarfreeLife, která ti odhalí podrobnosti o čím dál více populárním výživovém stylu – paleo dietě. Poznej paleo dietu pěkně zblízka a zjisti zajímavé informace.

avatar

Jana Zlámalová
Působí jako doktorandka v oboru religionistiky.

Pod pojmem paleo si mnozí představí tlupu pračlověků obírající mohutnou mamutí kýtu u ohně. Přestože paleo jídelníček vychází z původní stravy lidí, je to mnoha studiemi a výzkumy podložený výživový styl. Jelikož paleo strava získává čím dál víc popularity, rozhodla jsem se uskutečnit rozhovor s paleo blogerkou SugarfreeLife, která na svých stránkách www.paleolifestyle.cz píše o tom, jak se žije s paleo stravou. Její blog je plný lákavých receptů a důležitých informací pro paleo jedlíky.

Za civilizační nemoci může moderní strava

1) Mohla bys, prosím, vysvětlit, co to je paleo dieta?

Využiji této příležitosti, abych vyvrátila některé mýty. Paleo není přesná simulace toho, co jedli pralidi. Není to pojídání syrových steaků po kilech. Není to ani úplné vyřazení sacharidů ze stravy. Paleo tvrdí, že moderní strava plná průmyslově zpracovaného jídla, obilovin, umělých tuků a přidaných cukrů může za civilizační choroby, kterými tak hojně trpíme. A že zemědělská revoluce před 10 000 lety byla krok špatným směrem. Měli bychom nahradit špatně stravitelné prázdné levné kalorie z obilí, kukuřice atd. nutričně bohatší a rozmanitější stravou, kterou jsme konzumovali předtím.

Lívanečky
Lívanečky jsou z vajec, mandlové mouky, kokosového mléka a ovoce
zdroj: paleolifestyle.cz

2) Co se při paleo dietě smí a nesmí jíst?

Jí se zelenina, ovoce, maso, ryby, vejce a dobré tuky (olivový, avokádový, kokosový olej, ghee (pozn. redakce – přepuštěné máslo), sádlo, ořechy). Klade se velký důraz na kvalitu potravin. Maso by mělo být krmené trávou, což u nás stále ještě není samostatné označení. Pokud je to možné, mějte kontrolu nad původem masa (malé farmy, bio).

Klíčové je vynechání obilovin, luštěnin, průmyslově zpracovaných potravin a přidaného cukru. Dále se vynechává rýže, brambory a mléčné výrobky. Zde se názory liší, zejména u mléčných výrobků jsou silné argumenty pro i proti.

Je rozdíl i v přísnosti, někdo si občas dá brambory, rýži, někdo peče z mandlové mouky a medu, někdo odmítá i med a jí málo ořechů. Někdo zkoumá mikronutrienty (pozn. redakce – vitamíny, minerální látky, atd.), někdo bere paleo jako myšlenkový rámec, ve kterém se volně pohybuje.

Záleží také, proč kdo na paleo stravu přešel. Jsou lidé, kteří si tak léčí vážná onemocnění, a tam je naprostá striktnost nutná. Jinak si jídelníček musí sestavit někdo, kdo chce hubnout, a jinak zase atlet. A to už se dostáváme k důležité součásti paleo stravy: osobnímu experimentu.

Pokud je člověk zmaten z různých přístupů k věci, měl by si vyzkoušet sám na sobě, co je pro něj nejlepší. Ideální postup je vyřadit všechny problematické skupiny třeba na měsíc, následně je jednu po druhé vracet zpátky a sledovat, co se bude dít.

V běžném životě si totiž neuvědomujeme, že za bolestmi hlavy nebo kožními potížemi, které nás neustále trápí, může být naše strava. Pokud se na toto zaměříte, můžete dojít k velmi překvapivým závěrům.

3) Jestli jsem to správně pochopila, tak při paleo stravě se nehledí na tuky a mohou se jíst potraviny (např. slanina), před kterými většina diet varuje. Nemůže se stát, že člověk spíš ztloustne?

Jak to s tím tukem je, vysvětluje pěkně tato infografika. Tuk je navíc vysoce sytící. Pokud konzumujete nízkosacharidovou (což paleo je, aniž byste se o to museli nějak zvlášť snažit) stravu s vyšším obsahem tuku, je to nejjednodušší způsob, jak jíst přirozeně méně bez pocitu hladu. Takže ne, po tuku v kombinaci s proteinem neztloustnete. Po tuku v kombinaci se sacharidy (což je případ mnoha klasických sladkostí a smažených pochutin) můžete přibrat velmi snadno.

Tyto informace obvykle vyvolávají záplavu otázek o infarktu, vysokém cholesterolu atd. Bylo by to na dlouho, dovolím si tedy odkázat sem a překlad je zde.

Nestojím u výlohy pekařství a netoužím po pečivu

4) Jak ses k paleo dietě dostala?

Přes Petra Máru, jehož stránky jsou k nalezení zde. Já ale už rok předtím jsem ze stravy vysadila přidané cukry. Paleo byl další logický krok.

5) Byl pro tebe přechod z tradiční stravy na paleo krušný?

Díky předchozímu vysazení cukrů ne tak, jak jsem čekala. Byla jsem asi týden dva trochu unavená a podrážděná, ale pak se to srovnalo a energie mám víc než dřív.

Květáková kaše
Květáková kaše dokáže skvěle suplovat bramborovou
zdroj: paleolifestyle.cz

6) Je ti po nějakém jídle vyloženě smutno a hned by sis ho dala?

Když se mě takhle zeptáš, tak ne. Jediné, kdy mě napadnou takové myšlenky, když něco někde intenzivně voní, vůně má velkou moc. Ale není to tak, že bych stála připlácnutá na výkladní skříni pekařství a plakala :-) . Pečivo mi v běžném životě nechybí vůbec. Pokud bych po něčem vyloženě toužila (a nebyl v tom lepek, tomu se snažím vyhýbat úplně), tak si to dám, v co nejkvalitnější formě a vychutnám si to, ale nestává se to často.

Dejte si pozor na hysterické články

7) Můžeš poradit nějakou knížku (případně webové stránky), která se dá považovat za bibli paleo stravy, kde je všechno srozumitelně a správně vysvětleno? Po jakém zdroji by zájemce měl šáhnout?

Bohužel všechny obsáhlejší zdroje jsou dostupné pouze v angličtině. Pokud jí vládnete, doporučuji It Starts with Food (Dallas a Melissa Hartwig), The Paleo Solution (Robb Wolf) nebo mírnější The Primal Blueprint (Mark Sisson). Jídelníčky pro léčbu různých potíží najdete v Practical Paleo (Diane Sanfilippo). Z webových stránek doporučuji marksdailyapple.com, robbwolf.com nebo balancedbites.com. Krásné fotky jídla a recepty najdete u nomnompaleo.com.

8) A na jaké zdroje o paleo dietě si naopak dát pozor?

Dejte si pozor na všechny hysterické články, ať už odsuzující, nebo oslavné. Vybírejte si příspěvky, které odkazují na další studie, zdroje atd. A při čtení používejte vlastní mozek.

Seznam chorob, se kterými paleo dokáže pomoct, je úctyhodný

Meatza
Meatza je pizza, u níž korpus tvoří mleté maso, a je obložená zeleninou
zdroj: paleolifestyle.cz

9) Komu bys paleo stravu doporučila a kdo by ji zkoušet neměl? Jsou pro ni nějaké kontraindikace?

Na základě mých zkušeností všem, kdo jsou ochotni nad svou stravou přemýšlet a věnovat jí čas, protože bez plánování a vaření se neobejdete. Nicméně, nejsem doktor a netroufnu si hovořit o kontraindikacích, opravdu neznám všechny choroby na světě. Já jen vím, že seznam nemocí, se kterými je paleo schopno pomoct, je vcelku úctyhodný.

Pokud trpíte nějakými zdravotními potížemi, zadejte do google jejich název (spíš v angličtině) + paleo. Měli byste najít zkušenosti lidí se stejnými problémy. Navíc byste se měli poradit se svým lékařem, ale v tomto směru tady moc nezaujatých a otevřených terapeutů ještě nebude.

10) Hrozí při paleo dietě nějaké zdravotní potíže?

Vzhledem k tomu, že je to pro nás přirozená strava, by se při správně sestaveném jídelníčku potíže objevit neměly. Ze začátku je potřeba tomu věnovat čas, ušít si jídelníček na míru své aktivitě a ujistit se, že máte všeho dostatek. Ale opět, nejsem lékař ani nutriční terapeut.

11) Co bys poradila zájemcům, kteří by rádi vyzkoušeli paleo dietu? Jak začít a jak rozhodně nezačít?

Nejdřív čtěte. Čtěte, hledejte, zkoumejte. Není to tak náročné, jak se zdá, ale je potřeba se zorientovat. Pokud nebudete vědět, jak na to, je pravděpodobné, že s tím brzo seknete. Zda pak začnete postupně nebo naráz, to záleží na vás.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář