Přináším ti rozhovor s instruktorkou hoop dance i hoop fitness. Hooping je úžasné kardio cvičení, při kterém minimálně namáháš klouby. Získej vosí pas za pár hodin s obručí.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Míša Ondráčková je také instruktorkou Bosu Core®, Port de Bras® a Integrated power stretch®, což je kombinace jógy, strečinku a fyzioterapie. Navíc působí jako instruktorka ve fitness. Miluje sport, ráda cestuje. Relaxuje u dobrého filmu, příjemné hudby či zajímavé knížky. Její filozofií je: „Cvičení od centra k periferiím.“ Tzn. nejdřív zesílit to, co vlastně není vidět, ale má nesmírný vliv na správné držení celého těla a funkci svalů.

Instruktorka Michala Ondráčková
Michala Ondráčková (instruktorka hoop dance a hoop fitness)
foto: Tamara Petržílová

Je na co se těšit

1) Ahoj Míšo, předem ti děkuji, že jsi souhlasila s rozhovorem. Jsi instruktorkou nového cvičení hooping. Tento sport vznikl v Americe na začátku 21. století. Jak se mu daří u nás?

Ahoj, já děkuji, že jsi mě oslovila. Hooping (čti hůpink) u nás určitě žije delší dobu, existuje mnoho performerek, artistů, umělců, tanečnic a milovníků fire show, kteří se mu léta věnují. Hooping v podobě pro širokou veřejnost se u nás objevil začátkem roku 2012 a od té doby se snaží najít si v prostředí fitness svoje místo. Zatím lekce hoopingu nejsou běžnou součástí nabídky fitness center, až tedy na výjimky v Praze a Ostravě. Situace se ale zlepšuje. V dubnu proběhne další vlna certifikací nových instruktorů (pořádá Hoopnotica Europe), kteří snad budou i z ostatních českých měst. Myslím si, že je na co se těšit.

2) Hooping je vlastně nový druh tanečního umění, který kombinuje prvky freestyle a technického tance. Je to tak?

Hooping může být naprosto všechno. Ano, obruč můžete využít do různých tanečních stylů. Viděla jsem hip hop tanec, latinsko-americký tanec nebo dokonce salsu, kde tanečníci využívají obruč, ale asi by nebylo správné hooping takhle škatulkovat. Ta dostupnost pro každého je právě v tom, že „tanec“ s obručí nemusíte kombinovat nebo vměšovat vůbec do ničeho a jen si s obručí hrajete do rytmu hudby, plně se oddáváte vlastní kreativitě. Hooping umožňuje sebevyjádření, promítáte do něj momentální náladu nebo množství energie, kterou potřebujete upustit nebo naopak načerpat. Hooping je i pro ty, kteří mají pocit, že mnoho tanečního talentu zrovna nemají. Obruč je váš partner, se kterým vytváříte různé trikové sekvence – vaše reagování na obruč, pohupování do rytmu, otáčení se, poskakování, úsměv a radost z pohybu – to vše se počítá. To už je tanec s obručí.

3) Jde o mladý sport, jehož cílem je zábavnou formou udržet rotující kruh po obvodu lidského těla. Co dělat pro to, aby kruh nespadl na zem?

U kroužení je důležitá správná technika. Nejdříve je třeba si uvědomit, že jakmile roztočíte kruh kolem těla, není potřeba mu pomáhat dalšími krouživými pohyby. Aby kruh zůstal tam, kde chcete, je nutné ho odrážet přesně na těch místech, kde se vás kruh při rotaci dotýká. Opravdu stačí jen energicky, ve správném rytmu odrážet.

Instruktorka Michala Ondráčková
Michala Ondráčková (instruktorka hoop dance a hoop fitness)
foto: Tamara Petržílová

4) Ke cvičení se používají kruhy různých velikostí. Jak poznáme, který je pro nás vhodný?

Správný kruh je alfou a omegou vašeho úspěšného startu. Tedy dostatečně velký v průměru a dostatečně těžký. Z mého pohledu jsou nevhodné jakékoliv extrémy, tzn. příliš lehoučké (např. ty z hračkářství) nebo naopak ty, které váží přes 1 kg. Dospělým začátečníkům doporučuji kruhy určené pro hooping (na internetu je k dostání stovka možností, kde si ho koupit nebo jak si ho dokonce vlastními silami vyrobit). Většinou je to obruč o váze do 1 kg z trubky tlusté 25 mm o průměru 95-100 cm. Pro pokročilé hoopery, malé děti či teenagery doporučuji taneční verze hoopingových obručí. To jsou ty, které jsou o průměru 85-95 cm, z trubky tlusté 20 mm. Správně by měl kruh dosahovat do úrovně pupíku nebo dokonce prst nad něj. Z vlastní zkušenosti vím, že průměr 100 cm je vhodný opravdu téměř pro každého. Rozhodující pro výběr kruhu bývá i výška a váha. Pokud je žena či dívka malé a drobné postavy, poradí si hned na začátku s kruhem o průměru 95 cm. U lidí s obezitou je výběr většinou jasný, kruh o průměru 100 cm je samozřejmostí.

Nádherný úsměv na tvářích

5) Prozraď nám, jak hooping působí na lidské zdraví?

Kroužení s obručí má velmi pozitivní dopady. A to nejen z fyziologického hlediska, ale i takového toho duševního. Ale postupně. Hooping posiluje skvěle střed těla, formuje pas. Napomáhá při spalování kalorií. Posiluje všechny možné svalové skupiny, protože postupně kroužíte nejen v pase, ale i na bocích, hrudníku a pažích. Podporuje koordinaci a rovnováhu (vše se v hoopingu učíme do obou směrů kroužení). Kroužení propojuje hemisféry, je to úžasný trénink pro mozek. A co se týká našeho ducha, tak tady to začíná být zajímavé. Už po pár rotacích vám vykouzlí nádherný úsměv na tvářích. Tanec s obručí podporuje vlastní kreativitu, uvolňuje napětí, odbourává stres, zvyšuje sebevědomí, činí vás šťastnějšími a veselejšími.

6) Můžeme dokonce vybírat z několika lekcí. Jaký je rozdíl mezi hoop fitness, hoop dance a hoop mix?

Každý instruktor si svoje lekce může v podstatě postavit tak, jak to bude vyhovovat jemu a jeho klientele. Hoop fitness je posilovací hodina v kombinaci s kardio tréninkem – vše s pomocí obruče. Hoop dance je výuka tanečních triků, také většinou v kombinaci s kardio tréninkem. Hoop mix je pak kombinací dvou výše uvedených, část posilovací, část výuka triků. Tato forma je asi nejideálnější.

Instruktorka Michala Ondráčková
Michala Ondráčková (instruktorka hoop dance a hoop fitness)
foto: Tamara Petržílová

7) Je toto cvičení vhodné i pro dívky s nadměrnou obezitou?

Rozhodně! Hooping je aktivita, která minimálně namáhá klouby a v podstatě se dá dělat v bezpečí domova, kde se nemusíte před nikým stydět. Dívky mohou doma kroužit třeba s maminkou nebo kamarádkou a trávit tak i společné chvíle. Hooping je zábavná a nenásilná forma pohybu, která dostane do kondice kohokoliv. Jedna z kolegyň instruktorek jakožto lékařka využívá hooping pro své klienty jako jednu z forem cvičení, které napomáhá při redukci hmotnosti, a to i u dětských pacientů.

Pro vytvarování pasu není lepší aktivity

8) Kolik se dá spálit kalorií za jednu hodinu? A je pravda, že tento sportovní druh skvěle tvaruje pas?

Dle americké studie lze při hoopingu spálit až 600 kcal/hod. Obecně platí, že čím pokročilejší hooper, tím je spalování lepší. Ta pokročilost spočívá ve schopnosti zahrnout při cvičení (tanci) co nejvíce svalových skupin. A ano, pro vytvarování pasu není lepší aktivity než kroužení s obručí. Mluvím z vlastní zkušenosti.

9) Kde si s tebou nebo v jakých centrech mohou čtenářky zakroužit tělem?

Se mnou si lze zahoopovat na třech místech. Všude mám otevřené lekce, které je možné kdykoliv navštívit. Najdete mě na Zbraslavi (Praha 5) v tělocvičně SK SPORT Zbraslav, v centru Prahy ve sportovním centru YMCA nebo pak v tělocvičně základní školy Horáčkova na Praze 4.

Obruče, které se při cvičení používají
Obruče, které se při cvičení používají
foto: Tamara Petržílová

10) Moc ti děkuji za rozhovor. Je něco, co bys chtěla čtenářkám serveru Kámoška.cz vzkázat?

Jelikož jsem maminkou dvou malých dětí, vzkážu čtenářkám to, co jednou budu říkat jim. Nebojte se v životě vydávat se různými směry, vytvořte si pevné zázemí, věřte ve své schopnosti, buďte na sebe hrdí a stůjte si za tím, co cítíte. Děkuji a mějte se krásně.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář