Přináším ti další rozhovor s osobní trenérkou, která se k vysněné postavě dostala přes snahu dokázat, že i obyčejná dívka se může stát profesionální sportovkyní. Navíc pomáhá druhým bojovat s kily.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Lea Vršecká je trenér II. třídy kulturistiky a fitness. V roce 2002 obhájila titul vícemistryně ČR v bodyfitness. Je členkou asociace výživových poradců a České komory fitness. Pravidelně píše do fitness časopisů o zdravém životním stylu. Její motto zní: „Nemožné je jen silné slovo, které kolem sebe rozhazují malí lidé, kteří si myslí, že je snadnější žít ve světě, kde budou jen dostávat, místo toho, aby objevovali sílu, která to dokáže změnit. Nemožné není fakt. Je to postoj. Nemožné není tvrzení. Je to výzva. Nemožné je nevyužitá síla. Nemožné je dočasný stav. Nemožné neexistuje.“

Lea Vršecká
Osobní trenérka Lea Vršecká
foto: Gerardo Flores

Můj životní styl

1) Ahoj Leo, předem ti děkuji, že jsi souhlasila s rozhovorem. Co pro tebe znamená sport?

Sport se stal mojí součástí, je to můj životní styl. Je to taková moje droga v pozitivním slova smyslu, která mě dobíjí, dodává mi energii a zlepšuje náladu.

2) Tvoje motto zní, že nemožné neexistuje. Co tím jako osobní trenérka myslíš?

Můj vztah ke sportu se vyvíjel postupně. Jako malé holce mi sport moc neříkal a moje postava byla spíš plnějších tvarů. Do fitka jsem se poprvé dostala asi v 15 letech. Dodnes si pamatuji, jak jsem tenkrát na obrázcích v posilovně a časopisech obdivovala postavy fitness modelek a závodnic. Když jsem se pár lidem zmínila o tom, že bych taky někdy chtěla vyzkoušet závody, pouze se smáli. Tvrdili, že na to nemám, že jsem nikdy nic nedělala, nemám dobrou stavbu těla. Že je vše o kontaktech a na vrchol se nikdy nedostanu. To pro mě byl asi takový spouštěcí impuls, proč jsem si řekla, že do toho jdu a dokážu, že na to mám. Povedlo se a všem těm, kteří mi nevěřili, jsem dokázala, že nemožné neexistuje, pokud se člověk rozhodne jít za svým snem.

3) Jsi česká vícemistryně v bodyfitness. Proč jsi s tím skončila?

Sešlo se tu více věcí. Jednak jsem cítila, že moje tělo dosáhlo určitého maxima, a pokud bych chtěla být ještě lepší a mohutnější (což byl v té době v bodyfitness určitý trend), znamenalo by to pro mě tyto limity překročit. Ovšem to by bylo možné jen za pomoci zakázaných látek a různých zdravotních komplikací. A to se mi nechtělo. Ona už samotná příprava na závody je pro tělo velká zátěž. Hlavně dieta a závěrečné odvodňování není pro organismus nic zdravého. Po 5 letech závodění jsem cítila, že organismus potřebuje spíš pauzu než další zátěž. V té době jsme se navíc s manželem rozhodli pro miminko. A pak přišla ještě autonehoda, při které jsem měla poraněný krk, a díky tomu jsem už nemohla zvedat velké zátěže jako dřív. To všechno byly faktory, proč jsem se rozhodla skončit se závoděním.

Lea Vršecká
Osobní trenérka Lea Vršecká
foto: Gerardo Flores

4) Léto už je tady. Jsou ale nějaké sporty, které pomohou v krátké době v redukci hmotnosti či tvarování postavy?

Dotazy typu „jak co nejrychleji zhubnout do plavek“ dostávám velmi často. Určitě existuje způsob, jak toho docílit, ale takový efekt není obvykle trvalý. Je třeba si uvědomit, že nadbytečná kila se taky neobjeví za týden. Je to otázka delší doby. Proto vždycky všem doporučuji začít opravdu od základu, změnit své stravovací zásady a začít s pravidelným pohybem. Efekt se sice dostaví později, ale bude trvalý. Určitě je to lepší, než začít 14 dní před dovolenou “bláznit” a začít každodenně cvičit ve snaze změnit postavu. Stejně se to obvykle nepovede, a pokud ano, po dovolené se váha stejně vrátí, nebo je dokonce ještě vyšší. Hezky tvarovaná postava – to jsou měsíce a roky dřiny. To se nedá ošidit.

Smetanové zmrzlině se vyhněte

5) V horkém létu nemáme chuť na těžká jídla. Radši sáhneme po studeném, těstovinovém salátu, grilovaném masíčku či zmrzlině. To je ale taky špatně, ne? Co jíst v tropických dnech, když chceme vypadat dobře?

Těstoviny nebo grilované maso jsou v pořádku. Ovšem těstoviny nesmí být zalité smetanovou omáčkou a grilované maso by mělo být libové kuřecí, krůtí nebo hovězí. Se zmrzlinou už je to horší. Pokud si jednou za čas dáte vodovou zmrzlinu, zas až tolik se toho nestane, ale smetanovým variantám se raději vyhněte.

Jinak i v létě je vhodné jíst více menších porcí denně, a to i když zrovna nemáte k jídlu kvůli horku moc chuť. Díky pravidelnému příjmu potravy má tělo neustále dostatečný přísun energie a nemá takovou potřebu ukládat si zásobní látky v podobě podkožního tuku. Ideální je obohatit jídelníček o co nejvíce zeleniny a ovoce (pouze v dopoledních hodinách kvůli vyššímu obsahu cukru), kvalitní bílkoviny (např. vejce, libové maso), nízkotučné, mléčné produkty (např. tvaroh, jogurt, kefír) a přiměřené množství pomalých sacharidů (např. vločky, jasmínová nebo indiánská rýže, celozrnné těstoviny – opět nejlépe v dopoledních hodinách).

V létě, obzvlášť v horkých dnech, je také třeba pít dostatek tekutin, nejlépe obyčejné vody. Komu čistá voda dělá problém, může do ní přidat pár kapek citrónu nebo pomeranče.

Lea Vršecká
Osobní trenérka Lea Vršecká
foto: Gerardo Flores

6) Spousta mladých holek nechodí do fitness center za účelem studu ale i z finančních důvodů. Prozradíš jim aspoň dva fakt dobré, účinné cviky na problémové partie z pohodlí domova?

Tak třeba na bříško nejlépe fungují různé varianty zkracovaček. Ovšem je třeba je provádět správně technicky a nejlépe každý den. Můžete třeba začít s 20 přímými a 20 šikmými zkracovačkami ve 3 sériích a postupně jejich počet navyšovat. Pokud to vydržíte měsíc, výsledek se určitě dostaví.
A na zadeček je osvědčeným cvikem podsazování pánve vleže na zádech. Nejprve proveďte 10 podsazení na jednu dobu, potom 10 podsazení na dvě doby (se zastávkou uprostřed) a na závěr držte zadeček v podsazení a dávejte 10x kolena k sobě a od sebe. Pokud zvládnete předepsaný počet ve 3 sériích, můžete postupně opakování navýšit.

7) Je čas dovolených. Válení na pláži nikdo neodolá. Souhlasíš s tím, že si tělo jednou za čas zaslouží odpočinek, nebo by si holky měly aspoň zahrát vodní pólo či plážový volejbal?

Během mé trenérské činnosti jsem zažila hodně dívek, které byly na cvičení doslova závislé. Byly schopny trávit v posilovně nebo při nějakém jiném sportu prakticky každou volnou chvilku bez jakéhokoliv odpočinku. Ono to určitě nějakou dobu může dobře fungovat, ale časem dochází ke stagnaci a hrozí riziko vzniku různých poranění a zdravotních problémů způsobených nadměrným zatížením a únavou.

Aby tělo správně fungovalo, nepotřebuje pouze dostatek pohybu, ale i dostatek odpočinku.

Na druhou stranu strávit dovolenou pouze “povalováním” na pláži (takhle jsi svůj dotaz asi původně myslela) taky není úplně ideální. Takže určitě bych občas nějakou pohybovou aktivitu zařadila – ať už jde o plavání, jízdu na in-line bruslích, ranní běh po pláži nebo surfování.

Inspirovali mě moji klienti

8) Kde tě můžou čtenářky potkat, když budou chtít poradit?

V současné době pracuji v Praze, ve fitness BBC Evropská. Občas jsem i v Avalon fitness v Plzni. Kromě toho spolupracuji s www.mamili.cz, časopisem Svět kulturistiky a Fitness. Čtenářky mě také mohou kontaktovat na mých webových stránkách www.lea-vrsecka.cz nebo přes facebook (www.facebook.com/lea.vrsecka).

Lea Vršecká
Osobní trenérka Lea Vršecká
foto: Gerardo Flores

9) Musím prozradit, že ti teď vyšla brožura „Výživový speciál s Leou Vršeckou“. Co tě k tomu přivedlo? Prozraď čtenářkám, co v ní najdou a kde jí mohou sehnat?

K napsání mě inspirovali moji klienti. Často se mě ptali, jestli bych jim nemohla doporučit nějakou knížku o výživě, kde by bylo přehledně shrnuto to nejdůležitější. Na žádnou takovou publikaci jsem nenarazila, tak jsem se jí rozhodla napsat sama. Brožura v sobě shrnuje základní poznatky o jednotlivých živinách, vysvětluje CO, KDY a JAK jíst. Součástí je i ukázkový jídelníček a několik receptů. Dále obsahuje také řadu praktických rad a tipů. Lze si ji objednat prostřednictvím mých webových stránek nebo facebooku.

10) A jak trávíš léto ty? Ležíš raději na dece vedle bazénu, nebo dovádíš ve vodě?

Na dlouhé ležení na dece určitě nejsem. Dávám přednost aktivně strávené dovolené.

11) Moc ti děkuji za rozhovor. Je něco, co bys chtěla čtenářkám serveru Kámoška.cz vzkázat?

Nemožné neexistuje! Věřte svým snům a nebojte se je realizovat.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář