Přináším ti exkluzivní rozhovor s kulturistou, osobním trenérem a nyní i držitelem zlaté medaile. Stojí si za tím, že cvičení v posilovně ti nejen vytvaruje postavu, ale vede i ke zdraví.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Studuje třetím rokem na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně. Začínal hokejem, u kterého dlouho nezůstal. V 16 letech se začal zajímat o fitness a kulturistiku. V letech 2008 a 2009 závodil v juniorských kategoriích na soutěžích v kondiční kulturistice a v sezóně 2009 vybojoval také páté místo na Mistrovství České republiky v klasické kulturistice juniorů. Nedávno v Americe vybojoval první místo na významné soutěži Arnold Classic Amateur v kategorii Men’s Physique.

Osobní trenér Tomáš Klíč
Kulturista Tomáš Klíč
foto: Luis Rafael

Neoddělitelná součást života

1) Ahoj Tome, předem ti děkuji, že jsi souhlasil s rozhovorem. Můžeš se nám více představit?

Ahoj, já děkuji za nabídku. Jmenuji se Tomáš Klíč, v současné době bydlím v Boskovicích a studuji na VFU Brno, obor farmacie. Ve volném čase se snažím si přivydělávat jako fitness trenér a online coach.

2) Co tě přimělo ke zdravému životnímu stylu?

Už od mala jsem byl veden ke sportu. Dlouhou dobu jsem hrál hokej, pak jsem kvůli zranění zad musel skončit. Začal jsem s posilovnou, a to je teď taková moje droga a neoddělitelná součást života. Baví mě tvarovat si svoje tělo a zároveň se udržovat v kondici, jíst zdravě a hlavně cítit se dobře.

3) Svou vášeň jsi našel v kulturistice. Proč zrovna tam? Měl jsi nějaký vzor, který tě motivoval?

Po několika měsících v posilovně, když začaly být vidět první výsledky, jsem pomalu začal přemýšlet o soutěžení. Chtěl jsem zažít ten pocit, že si můžu stoupnout na soutěžní prkna mezi kulturisty. Největší motivací mi byl, jako asi každému začátečníku, Arnold. S ním jsem si mimochodem předminulý týden i potřásl rukou a splnil si tak jeden ze svých klukovských snů.

4) Udržovat si postavu kulturisty není zrovna lehké. Co to všechno obnáší?

Kulturistika nebo fitness je více než sport, spíš životní styl. Pokud to člověk se cvičením myslí opravdu vážně, tak se tomu věnuje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, což zahrnuje jak správnou a pravidelnou stravu, trénink, tak i odpočinek.

Osobní trenér Tomáš Klíč
Kulturista Tomáš Klíč
foto: Luis Rafael

Stačí jen chtít

5) Prozradíš nám, jak vypadá takový jídelníček kulturisty?

Záleží jak kdy. Před soutěží je to jednoduché – maso, rýže, zelenina. Ale to je extrém. Pro vybudování a udržení skvělé postavy je jídelníček založený hlavně na kvalitních bílkovinách (kuřecí, hovězí, ryby, tvaroh, Cottage sýr, vejce…), komplexních sacharidech (rýže, těstoviny, brambory, ovesné vločky, celozrnné pečivo,…) a zdravých nenasycených tucích (ořechy, olivový olej, rybí tuk,…). Samozřejmě nesmí chybět ovoce a zelenina. Z těchto surovin se dá vykouzlit hromada zdravých a hlavně chutných jídel, takže se určitě nikdo nemusí nijak omezovat. Stačí jen chtít.

6) Působíš taky jako osobní trenér ve fitness. Prozradíš čtenářkám, jak by se měly stravovat a kolikrát v týdnu by měly cvičit, aby se cítily a vypadaly dobře?

Více než strava je důležitější samotný trénink nebo nějaká tělesná aktivita. Takže bez dostatečného pohybu nemá cenu držet nějaké diety a už vůbec ne „hladovky“. Tím se tělo akorát zbaví vody a aktivní hmoty (svalů), které si myslí, že nepotřebuje, protože nejsou zatěžovány tréninkem a tuk vám stejně zůstane. To je asi taková nejčastější chyba lidí, co se snaží už delší dobu zhubnout. Navíc ke správnému procvičení všech svalových vláken nestačí jen aerobní aktivity (běhání, aerobik, bruslení, plavání…), ale je potřeba zařadit i silový trénink v posilovně, který je v pálení tuků a tvarování postavy mnohem účinnější. Ideální je pak tyhle dvě aktivity zkombinovat. Pro začátečníky stačí klidně trénink i 2x týdně v posilovně a 1x týdně třeba plavání. S tím, že trénink dlouhý 30-45min bohatě postačí. Pak už to je ruku v ruce se stravou. A rozhodně se žádná ze čtenářek nemusíte bát, že naberete nějaké extrémní svaly, když si párkrát zacvičíte. Tak jednoduché to není.

7) Ve fitness trávíš spoustu času se svými klienty. Kolikrát ale týdně cvičíš ty sám?

Kvůli škole nemám poslední dobou moc času na osobní tréninky, takže se věnuji klientům hlavně formou online coachingu. S tím tréninkem je to různé. Teď posledních pár týdnů před závody jsem cvičil 2x denně každý den a ještě chodil 2 hodiny na pásu. Ale jak říkám, to je extrém. Normálně cvičím tak 5-6x týdně, spíš kratší intenzivní tréninky.

Osobní trenér Tomáš Klíč
Kulturista Tomáš Klíč
foto: Luis Rafael

Nepopsatelný pocit

8) Tvým koníčkem je i pózování před foťákem. Jak si to užíváš?

Před týdnem jsem absolvoval svoje první focení s profesionálními fotografy v Miami, které jsem si samozřejmě náležitě užíval a byla to pro mě velká zkušenost.

9) Letos jsi byl poprvé v Americe na významné soutěži Arnold Classic Amateur, kde jsi hned vybojoval zlato v kategorii Men’s Physique. Jaký to byl pocit?

Abych pravdu řekl, tak jsem si to pořádně ani neuvědomoval. Samozřejmě jsem chtěl vyhrát, ale že to vyjde až takhle, to jsem opravdu netušil. Samotné vyhlášení je nepopsatelný pocit. Jediné, na co jsem myslel, bylo kromě obrovské radosti asi to, že všechna ta dřina se vyplatila a stálo to za to.

10) Moc ti děkuji za rozhovor. Je něco, co bys chtěl čtenářkám serveru Kámoška.cz vzkázat?

Určitě se nebojte zajít si alespoň párkrát v týdnu zacvičit do posilovny. U nás v republice jsou náhledy na posilování různé a často velmi zkreslené, ale opravdu je to to nejlepší, co pro svoje tělo a zdraví můžete udělat. V USA jsem viděl posilovny plné seniorů, kteří i o berlích pokulhávali od stroje ke stroji.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Martina Kalinova

    Správně, každý má svůj styl! Tom je třída a nasbírané Like si zaslouží!

  • Evereli

    Každý má svůj styl

  • Sunflower

    Vzdyt vypada hrozne…

  • Praštěná

    To tělo :-*