Vegetariánské stravování je ukázkou zdravého stravování, tedy podle veřejného mínění. Avšak podle nových studií je tomu úplně jinak!

avatar

Leona Tomečková
Ráda píšu o všem, co mi přijde zajímavé.

Jsou vegetariáni méně zdraví než jedlíci masa?

Jak to tedy je?

Rakouští vědci zkoumali stravovací návyky a zdraví u 1320 lidí. Mezi pozorované patřili jak vegetariáni, tak jedlíci masa. První výsledky překvapivě ukázaly, že vegetariáni měli větší výskyt rakoviny, alergií a poruch duševního zdraví. Avšak sledovaní vegetariáni byli mnohdy sledování po přestupu na vegetariánskou stravu a po zdravotních problémech. Právě ty někdy vedou k omezení konzumace masových produktů.

Nezdravé vegetariánství

Abychom úplně nezavrhovali vegetariánství, tak pro změnu bylo také prokázáno, že vegetariáni mají lepší tělesnou hmotnost, jsou méně náchylní na kardiovaskulární rizika a mají nižší diabetes. Celkový výzkum neměl ukázat, co vše vegetariáni jedli. Ale je to důkaz, který má poukázat, že masová strava je součásti lidského těla. “Být vegetariánem nezaručuje zdraví,“ říká Jaime Mass, který je přední odborník na stravování. Je rozdíl, jestli je vegetarián, který konzumuje ovoce, zeleninu nebo ořechy. Tady lze hovořit o zdravém životním stylu, avšak je mnoho vegetariánů, kteří konzumují rafinované sacharidy, jako jsou těstoviny, sušenky nebo jiné sladkosti. A co víc, vegetariánská strava může být nedostatkem mnoha klíčových živin, pokud není správně naplánovaná. Ve výsledku si člověk více uškodí, než pomůže.
Koneckonců, zdravé vegetariánské stravování není jen získávat dostatek bílkovin, ale také mít větší příjem železa, vápníku nebo zinku. Může vám také chybět vitamín D nebo omega 3 mastné kyseliny, které jsou obsaženy v rybách. Každý jídelníček by měl být vyvážený, a proto si dopřejte ze všeho trochu.

Hlavně ovoce a zeleninu

Ať už jíte maso či nikoli, tak se zaměřte především na ovoce a zeleninu. Podle nedávné studie, která byla také zaměřena na zdravé stravování, je dokázáno, že lidé, kteří konzumují alespoň 7 porcí ovoce a zeleniny každý den, si snižují riziko úmrtí až o 42 procent. Takže ať je to jak chce, hlavně ovoce a zeleninu! A jak jsi na tom teda ty?

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Klara

    Takže je to zdravý, když se v tom člověk vyzná ne? A četla jsi studii jak pořádně? Protože to píšeš tak, že vegetariáni byli zkoumaný tak, že už před tím jedli maso (přestup) a nebo byli nemocný. Já to teda četla a je to navíc zkoumaný jen u Rakušáků, takže příště popiš aspoň víc informací, čerpej z více zdrojů. Byli to totiž i lidi, co navštěvovali málo doktorů a míň se očkovali apod., takže to není jen vliv stravy. Zní to nevěrohodně nebo tak, že jsi to nepochopila. Spíš nedala záležet.