Počítání kalorií u každého jídla je běžná praxe. Určitě znáš televizní pořad “jste to, co jíte” a určitě by se tam většina z nás pravděpodobně nechtěla objevit. Tak samozřejmě, štíhlá linie je důležitá jak pro osobní, tak profesní život.

avatar

Anet a Nely
Ségry, se kterými módní nudu nezažiješ.

Počítání kalorií u každého jídla je běžná praxe. Určitě znáš televizní pořad “jste to, co jíte” a určitě by se tam většina z nás pravděpodobně nechtěla objevit. Tak samozřejmě, štíhlá linie je důležitá jak pro osobní, tak profesní život. A v dnešní době se (bohužel) prosazuje názor, že nezáleží na tom, jakou cestou zhubnete, ale je vždycky nutné snížit příjem kalorií. Hlavně této báchorce nevěřte, je to všechno totiž úplně jinak!

Počítat každou kalorii není nutné. Co je ale tedy doopravdy důležité pro zdravé stravování?

Počítat každou kalorii není nutné. Co je ale tedy doopravdy důležité pro zdravé stravování?

Zkoumání přináší výsledky

Pokud mě něco zajímá, pídím se po tom. To samé dělají i ruzná studie a vědci, kteří se snaží přijít na kloub otázkám, které jsou pro nás ve znamení jednoho velkého otazníku. A nyní se i nabízí otázka, zda je opravdu, ale opravdu tak důležité počítat kalorie? Naneštěstí pro nás, mnohé studie, především zahraniční, ukazují, že při zkoumání lidí a jejich váhy se většině z nich spíše zvyšovala, nikoliv snižovala. Ale i některé další závěry mohou být překvapivé a pozitivní. Pokud si rozumíš se sportem, jen tak nemůžeš naráz přibrat 10 kilo, oproti lidem, kteří vůbec nesportují.

Tučné nebo super-zdravé potraviny?

Kdybychom se spíše zaměřily na to, co jíme, nemusela by nás otázka kalorií tolik trápit. Jestliže víš, že konzumuješ nezdravé potraviny, pak prostě od nich nemůžeš očekávat, že budou tvému tělu prospěšné a že po nich nepřibereš ani deko. Neustále kolem sebe slýcháme takové ty řeči, jako “všeho s mírou, sniž příjem kalorií, nekupuj tučné potraviny”. Dobré na tom je, že se těchto pravidel řídit nemusíme, protože na nich povětšinou vlastně vůbec nezáleží. Důležité opravdu je, a to zpozorněte, to co jíme! Některé holky mají tendence si kupovat nízko kalorické potraviny, pak ale neberou ohled na to, kolik takových jiných dalších “super-zdravých” látek takové produkty mají. A to je prostě špatně.

Ví mladé holky, co jí?

Na světě neexistují vyloženě špatné potraviny, prostě jsou jen prospěšné a méně prospěšné, i když někteří výživoví poradci tvrdí, že 3/4 toho co jíme, je vlastně nezdravé. Tak se nabízí otázka, kde jsou sakra ty zákony, co schvalují to, co se prodává? Vlastně jsou některé věci dost sporné. Rady tipu “můžeš jíst všechno co chceš, ale ve správném množství” – to je vlastně to samé, jako říct mladé holce “klidně si běž do Mekáče, dej si cheesburger, milkshake a pak třeba ještě taštičku”. Prostě mladé holky neví, co je to s mírou, vy to víte?

Co je dobré a co je horší (takže prostě špatné)?

Takže, kterým potravinám bychom se tedy měly vyhýbat? Možná by to chtělo otázku, na kterou nebude tak dlouhá odpověď, ale ano smažené hranolky, zpracované maso, sladké nápoje, děsně zdravé müsli tyčinky aj. – no, moc zdravě to nezní, že? Odborné studie navíc prokazují, že müsli tyčky a jiné výrobky z obilovin, se prostě jen zdravě tváří, ale jako rybky po nich asi nebudeme. Ba naopak některé dokáží i nepěkně zpomalit metabolismus a spalování tuků. A za co zdravého je nutné zaplatit? Tak jestli si to nepovaříte na pánvičce, tak jde o zeleninu, ovoce a zrna s vysokým obsahem vlákniny. Jenže jak už bylo psáno, je to vážně sporné. Marně se snažíme věřit tomu, co nám doporučují, ale proč se tvrdí, že jogurty a mléčné výrobky jsou plné kalorií, když jsou přitom při hubnutí docela prospěšné? (Ovšem nekoupíte-li si Kostíky s lentilkama). Jogurty a mléčné výrobky obecně, obsahují prospěšné bakterie, které nám dodávají energii a nezpomalují činnost metabolismu, takže tuky se poté spalují efektivněji.

Takže jaká je odpověď na otázku?

Odpověď vlastně nebude formou ano nebo ne. Odpověď zní: není to o kaloriích, ale je nutné si zjistit, odkud kalorie pocházejí. Z toho vyplývá, že je nutné vědět, co do sebe “hážeme”. Některé potraviny spalování tuků podporují, jiné tuto činnost tlumí. Mohu to uvést na příkladu:

Představ si, že si dáš lososa s dušeným špenátem na česneku (500 kalorií) nebo si dáš pizzu a zmrzlinku na závěr (také 500 kalorií). Tak mi řekni, je to jedno, co z toho si vybereš?

Je to prosté, je nutné umět se rozhodovat správně. Samozřejmě vyhrává varianta č. 1 – toto jídlo obsahuje omega-3 mastné kysliny a vlákninu. Špenát dokáže dobře nasytit a udržuje rozvoj svalové hmoty, která je nutná při odbourávání tuků. Zatímco tahle varianta zní dobře, zmrzlina obsahuje velké množství inzulinu, takže se nám může naprosto zhroutit hladinu cukru v krvi. Výsledek? Máme hlad, jsme unavené, podvýživené a (bohužel to musím napsat) tlusté. Jestliže víš, že svému tělu ubližovat nechceš, nezapomínej ho krmit proteiny, bílkovinami a dobrými tuky. Uvidíš, že to není snadné, ale sama se budeš cítit lépe.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář