Ráda bys zhubla, ale lámeš si hlavu, jak na to? Jak je známo, existují různé způsoby, jak se zbavit přebytečných kil. V dnešní době nejvíce propagovanou metodou hubnutí je celkové omezení přísunu kalorií – nahrazením tučných a sladkých potravin a nápojů jejich zdravějšími variantami, což je určitě zaručený a bezpečný způsob, jak se faldíků zbavit.

avatar

Evril Štádlerová

Ráda bys zhubla, ale lámeš si hlavu, jak na to? Jak je známo, existují různé způsoby, jak se zbavit přebytečných kil. V dnešní době nejvíce propagovanou metodou hubnutí je celkové omezení přísunu kalorií – nahrazením tučných a sladkých potravin a nápojů jejich zdravějšími variantami, což je určitě zaručený a bezpečný způsob, jak se faldíků zbavit. V kurzu jsou však i nejrůznější diety a my ti na následujících řádkách povíme, o čem jsou a jaké mají výhody a nevýhody.

Najdi si vhodnou dietu a odstraň faldíky, které tě při pohledu do zrcadla už dlouho trápí.

Najdi si vhodnou dietu a odstraň faldíky, které tě při pohledu do zrcadla už dlouho trápí.

Atkinsova dieta

Tato dieta je poměrně dost vzdálená principům zdravé stravy. Ač to zní neuvěřitelně – při této dietě jsou povolené jak tučné ryby a mléčné výrobky, tak i tučné smažené maso. A opravdu se při ní dá zhubnout, podmínkou ale je, že ti zůstanou zapovězené všechny přílohy: tedy pečivo, těstoviny, rýže a brambory. Omezené je také množství zeleniny a zejména ovoce. Dlouhodobá či striktní Atkinsova dieta škodí zdraví, a to hned několika způsoby. Nejvíce ohrožující je velké množství živočišných tuků, které zatěžují především srdce a krevní oběh.

Bodová dieta

Tato dieta spočívá v obodování jednotlivých druhů potravin, přičemž je tedy dán limit, který se nesmí překročit. Hlavní myšlenka této diety je, že se na váze přibírá výlučně po sacharidech, zatímco tuky jsou téměř neškodné. Výhodou je snadné plánování jídelníčku, nevýhodou je nevyváženost a možný jojo efekt.

Bramborová dieta

Výhodou bramborové diety je, že se dobře kombinuje s nejrůznější zeleninou. Je bohatá na skupinu vitamínu B, vitamín K a minerální látky, bohužel ale i na množství škrobu, což je pro redukční dietu opravdu nevhodné.

Dělená dieta

Principem této diety je rozdělení potravin na rostlinnou („kytičky“) a živočišnou („zvířátka“), tuky se můžou kombinovat s obojím. Tato dieta má hodně variant a kombinací. Je založena na předpokladu, že bílkoviny a sacharidy se tráví odděleně, proto se mají také tak konzumovat a organismus je tak stíhal zpracovat. Jenže bílkovinové potraviny obsahují i sacharidy a naopak. Zhubnout touto dietou můžeš tedy díky tomu, že nad jídlem více přemýšlíš a porce nepřeháníš.

Dieta podle krevních skupin

Dieta podle krevních skupin vychází z názoru, že pro každou krevní skupinu jsou vhodné jiné potraviny. Úbytek kil by mělo zaručit omezení lektinů (skupina proteinů), které jsou obsažené v každé potravině. Nežádoucí lektiny mohou určité krevní skupině působit v těle jako alergeny a zapříčinit špatné trávení a kila navíc. Díky této dietě se ti možná zlepší trávení, ale na úbytek kil moc nespoléhej. Každopádně si budeš lépe hledět pravidelnosti a složení své stravy.

Grapefruitová, Ananasová dieta

První výše uvedená dieta se opírá o přesvědčení, že enzymy v grapefruitu mají schopnost spalovat tuky, jedná se však bohužel o mýtus. Podobná fáma koluje i o účincích ananasu a v něm obsaženém enzymu bromelainu. Ten ve skutečnosti neštěpí tuky nýbrž bílkoviny. Tyto ovocné diety jsou účinné pouze krátkodobě, a to jen díky jejich nízkému kalorickému příjmu během nich.

Hollywoodská dieta

Hollywoodská dieta je založena na konzumaci ovoce v určitých kombinacích, navíc může být doplněna o rybí, kuřecí či jehněčí maso případně i humra, to vše připravené výhradně bez tuku. Tato dieta patří k těm opravdu drsnějším, kalorický příjem je limitován na maximálně 2000 Kj. Jejím plusem je velký přísun vitamínu C a enzymů, negativem vysoká glykemická hodnota. Slibovaný váhový úbytek je až 1 kg za den, jenže se bohužel nejedná o tuk, ale pouze o vodu. Tato dieta je doporučena pouze jako krátkodobá či pouze jako startovací pro další hubnutí. Při dlouhodobém dodržování značně ubývá svalová hmota.

Mayo dieta

Tato dieta byla pojmenována po proslulé klinice Mayo v Rochestru v USA a povoluje neomezené množství tuků. Její teorií je, že „tuky nevytvářejí v těle tuky, ale naopak je pomáhají spalovat“, což je absurdní. Naopak zakazuje sacharidy a škroby. Při jejím dodržování chybí organismu plno důležitých látek, jako jsou: živiny, vitamíny, vláknina, minerály a stopové prvky.

Nulová dieta

Nulová dieta je vlastně jiným termínem pro půst, kdy se pije pouze voda. Tuto „dietu“ rozhodně nezkoušej, pokud nepatříš opravdu mezi vyloženě obézní a i v takovém případě pouze na 1 či 2 dny jako čistící kúru.

Rýžová dieta

Pro tuto dietu je doporučována rýže natural, jenž obsahuje velké množství vlákniny, bílkoviny, vitamín B1 a minerály Ca a Fe. Rýži natural lze částečně nahradit i rýži parboiled. Rýže se má připravovat s troškou tuku a konzumovat čerstvá buď se zeleninou, ovocem či masem. Nevýhodou této diety je nedostatek kvalitních bílkovin a její jednotvárnost.

Tukožroutská dieta

Základem této diety je tukožroutská polévka, jenž se skládá z rajčat, cibule, zelí, mrkve a papriky, k dochucení se používá bujón. Tato dieta ti prospěje pouze krátkodobě, dlouhodobé dodržování není vhodné pro její nevyváženost a nízkou energetickou hodnotu.

Zónová dieta

Zónová dieta patří k té menšině zdravých diet, obsah živin včetně bílkovin, sacharidů a tuků je při ní vyvážen. Dbá se při ní na pravidelnou konzumaci menších porcí jídel a přísun dostatečného množství zeleniny a ovoce. V praxi to znamená, že je třeba přijímat sacharidy, bílkoviny a tuky v poměru 4:3:3. Pro usnadnění se dělí talíř na třetiny, na první dvě patří luštěniny a zelenina, na poslední připadají bílkoviny jako třeba nízkotučný tvaroh, sýr, drůbež apod.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář