Překonala ses a šla jsi běhat. Byla jsi jednou, dvakrát, třikrát a možná to ani nebylo tak hrozné, jak ses ze začátku bála, ale teď už najednou nějak nemáš důvod, proč vyběhnout znovu. Slepá láska k běhu se nějak nedostavuje a tobě se prostě nechce. Datum dalšího výběhu úspěšně odkládáš den za dnem. Ztráta motivace postihne jednou za čas každého běžce a všichni se shodují, že nejtěžší chvíle čekají právě na začátečníky. Naštěstí existuje množství rad a způsobů, jak se poprat i s touto překážkou „na trati“.

avatar

Lenka Válková
Miluju basket a všechny další sporty.

Jak si udržet motivaci k běhání

Zkus trik

Především se zbytečně netrap tím, že nejsi několik dní předem nadšená z vyhlídky, že bys měla jít běhat. Každému se někdy nechce a nikdy nevíš, kolik přemlouvání to stálo všechny ty naoko spokojené běžce v ulicích, aby sami nazuli boty a vyběhli. Zkus na sebe takový trik. Moc nad tím nepřemýšlej (nejlépe vůbec – tohle funguje hlavně ráno, dokud jsi ještě trochu ospalá), oblékni se, obuj běžecké boty a vyjdi ven ze dveří. Šance, že pak už svůj běžecký trénink dokončíš, je opravdu vysoká.

Správný způsob myšlení

S udržením potřebné motivace ti také pomůže, když budeš mít stále na paměti důvod, proč běháš. Ať už je to snaha shodit pár kilo, zlepšit si fyzičku, nebo jen dobrý pocit z toho, že děláš něco pro sebe, svůj cíl bys nikdy neměla ztratit z očí. Před tréninkem se nejlépe namotivuješ, když si budeš sama sebe představovat, jak se tvůj plán stává skutečností. Vzpomeň si například na ten slastný pocit, když doběhneš, nebo si v duchu představ, jak snadno dopínáš ty těsné džíny. Tenhle způsob myšlení tě snadno dostane do té správné nálady na běhání.

Alespoň dvakrát

Dobře také funguje, když svůj cíl formuluješ tak, aby se dal snadno změřit a byl časově omezen. Můžeš si tak například říct, že do Vánoc shodíš dvě kila nebo pět centimetrů v pase, že do poloviny října vyjdeš po schodech do pátého patra bez zadýchání, anebo že v příštích dvou měsících si půjdeš každý týden alespoň dvakrát zaběhat. Tvoje cíle by sice neměly být úplně snadno dosažitelné, zároveň ale také nemá smysl snažit se o naprosté zázraky. Miř ke hvězdám, ale jednou nohou stůj na zemi.

Že nemáš čas?

Podobně funguje i přihlášení se na běžecký závod. Takto si nad sebou upleteš bič, který tě k tréninkům snáze donutí. Nemusíš si hned dávat za úkol závod vyhrát. To koneckonců ani není důvod, proč se většina běžců na závody hlásí. Cílem může být závod dokončit, nebo dosáhnout specifického času. Vše je jen na tobě, jak svou účast na závodě pojmeš. Nezapomeň si také stanovit nějakou odměnu, za splnění tvého cíle.

Nejčastější výmluvou, proč nechodit běhat, je nedostatek času. Možná jsi o tom, že se běhání do tvého programu nevejde, opravdu přesvědčená. Ve většině případů to ale není pravda. Navíc vždy platí, že je lepší jít si zaběhat aspoň na malou chvilku, než nejít vůbec. Místo sledování jedné epizody oblíbeného seriálu, tak raději vyběhni ven. Volnou půlhodinku ve svém diáři zkrátka najdeš téměř vždy, navíc sledování televize si po tréninku užiješ ještě víc.

Buď kreativní

Když už jsme u sledování televize, i ta ti může s motivací k běhu pomoci. Mezi běžci je řada oblíbených tematických filmů, po jejichž zhlédnutí se ti bude chtít vyběhnout na další trénink. Patří mezi ně například zahraniční Forrest Gump, Ohnivé vozy, Za hranicemi možností, Vysněný cíl, nebo úspěšný český seriál Dlouhá míle. Ostatně, k tréninku tě namotivují i jiné filmy se sportovní tematikou, jako třeba starý dobrý Rocky.

K běhání se také snáze donutíš, když nedáš ve svém tréninku prostor stereotypu a nudě. Buď kreativní a objevuj nové trasy ve tvém okolí. Internet je plný diskusních skupin, ve kterých dostaneš tipy na zajímavá místa k běhání. Nemusí se jednat jenom o okruhy, běžet můžeš například na určité místo a zpátky jet autobusem. Vyzkoušej běh s kamarádkou nebo naopak se jdi někdy proběhnout sama. Příjemnou změnou může být, i pokud si půjdeš zaběhat místo v úterý večer v sobotu před obědem.

Ozvláštnit si běh můžeš i hudbou, jen dávej o něco větší pozor na dění kolem sebe, ať se nedostaneš do nějakého karambolu. Využít můžeš také nespočetné mobilní aplikace nebo sporttestery, které ti na konci běhu nabídnou shrnutí délky, rychlosti, výškového profilu, času a dalších dat. Uvidíš, že zpětné pročítání toho, co jsi už uběhla, tě podpoří i pro další tréninky. Pro hračičky jsou pak dostupné aplikace, kde tě například honí fiktivní zombie.

Běhání je dobrodružství

Na sociálních sítích najdeš také zásobárnu motivace, stačí jen znát ten pravý hashtag, který ostatní běžci používají. Zkus si vyhledat #mych5km, kterým označuje svoje běžecké příspěvky i Taťána Kuchařová, nebo se rovnou podívej na www.mych5km.cz, kam se všechny tyto příspěvky sdružují. K běhání tě tak namotivují například krásné fotky z běžeckých tras nebo podpora ostatních běžkyň.

Ať už si najdeš cokoli, nenech se uspokojit důvody, proč zrovna dneska nemáš jít běhat. Najdi si něco nového, čím si z běhání můžeš udělat dobrodružství spíše než nudnou povinnost. S trochou vytrvalosti a trpělivosti se dostaví nejen vysněné výsledky, ale také radost a euforie z této jednoduché pohybové aktivity.

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář