Kouření – pro nekuřáky otravný zlozvyk a nepříjemné dýchání cizího kouře. Pro kuřáky je kouření něčím, s čím se jen těžko končí. Zvyk, který se člověku zaryje pod kůži a i když nakonec třeba ani nechutná, tělo ho stále vyžaduje. Cigaretku ke kafíčku, cigaretku po sexu, cigaretku, když zrovna nemáš co dělat.

avatar

Lenka Petrová

Kouření – pro nekuřáky otravný zlozvyk a nepříjemné dýchání cizího kouře. Pro kuřáky je kouření něčím, s čím se jen těžko končí. Zvyk, který se člověku zaryje pod kůži a i když nakonec třeba ani nechutná, tělo ho stále vyžaduje. Cigaretku ke kafíčku, cigaretku po sexu, cigaretku, když zrovna nemáš co dělat. Jenže když se rozhodneš, že kouření už není pro tebe, najednou zjišťuješ, že to bez něj prostě nejde. Nebo ano? Tady je pár tipů.

Jak přestat kouřit

Kouření je zlozvyk, který akorát tak škodí lidem kolem.

O kouření

Kouří kde kdo, a co má být? Tak přemýšlí spousta lidí, jenže pravda je, že kouření je pro tvoje tělo věc sakra nedobrá. Kouření zkracuje život, mění tvoje plíce v popelník, způsobuje, že ti žloutnou zuby a nehty. A to už se radši nebudu zmiňovat o tom, co se děje s cévami a srdcem.

Asi si řekneš, že by bylo lepší, kdyby lidi vůbec nezačínali. Pravda je taková, že s tímhle zlozvykem začínají už děti kolem třinácti let. A proč? Aby zapadli do party vrstevníků, aby ukázali, že jsou tvrďáci? Někdy prostě jen proto, že vidí kouřit ostatní.

Je in nekouřit

Celý svět si uvědomil, že následky kouření jsou víc než jen nepříjemná „vůně“, která se z kuřáka line, a riziko rakoviny plic pro ty, kdo kouří. Ohroženi jsou taky všichni, kdo se připojí k nedobrovolnému kuřáckému dýchánku, když si zrovna někdo poblíž zapálí. Proto, pokud je ti jedno, co se stane s tebou, zamysli se alespoň nad tím, jestli neubližuješ ostatním. Ale počkat, možná právě proto čteš tenhle článek, nebo ne? Tak do toho, vrhněme se na to.

Vůle a „berličky“

Někdo tvrdí, že skončit s kouřením je jen o vůli. Pravda je, že odložit cigaretu vyžaduje spoustu sebeovládání a musíš být pevně rozhodnutá s tím „seknout“. Jakmile nebudeš sama přesvědčená, že to chceš, nikdy se to nepovede.

Otázka vůle je vůbec záludná, protože kouření není jen o nikotinové závislosti poháněné změněnými spoji v mozku kuřáka, ale taky nebezpečným zvykem. Stejným zvykem, jako je u feťáků „šlehání“ si dávky do žíly. Jde o rituálek. Cigaretka ke kafíčku, cigaretka za odměnu. Protože bez ní kafíčko tak nějak není ono a když čekáš venku na kámošku, která pořád nějak nejde, je tak lehké si krátit čas potahováním z jedné cigarety za druhou.

Jen málo lidí dovede říci ne a už nikdy nevzít cigaretu do úst. Pro ty ostatní existuje několik pomůcek, „berliček“, které ti pomohou postavit se kouření a říct jednou a provždy ne.

Elektronická cigareta

Je zařízení podobné cigaretě, do kterého se vkládají kapsle s navoněným nikotinem, a ty při „kouření“ vdechuješ jen páru s nikotinem a příchutí. Tenhle způsob příjmu nikotinu sice zabrání, aby se ti z plic stal popelník plný dehtu, ale lékaři se nemohou dohodnout, jestli je to ten správný způsob, jak se kouření postavit. Mnoho bývalých kuřáků si totiž zvykne na elektronickou cigaretu a svoji alternativní dávku nikotinu natolik, že vlastně kouřit nepřestanou, jen jeden zlozvyk nahradí druhým.

Nikotinové inhalátory

Jsou trubičky, v nichž je papírek napuštěný nikotinem a ze kterých je třeba silně potahovat, aby člověk dostal svoji dávku. Oproti elektronické cigaretě vyžadují od kuřáka více námahy a dá se jejich pomocí snadněji snižovat přísun nikotinu. Navíc zaměstnají ruce, takže nebudeš na cigaretu tolik myslet.

Žvýkačky s nikotinem

Nenápadně pomohou zvládat takzvaný „craving“, touhu po dávce nikotinu, ale nezaměstnají ruce a proto některým kuřákům nevyhovují. Pravda ale je, že kdo dokáže odolat touze mít cigaretu v ruce, často dovede s pomocí žvýkaček snižovat dávku nikotinu natolik, že najednou zjistí, že už nemá o kouření vlastně vůbec zájem.

Nikotinové náplasti

Jsou v mnohém podobné žvýkačkám. Pomáhají zvládat tělesné příznaky závislosti a snižovat dávky nikotinu, které si tělo žádá a bez kterých nastupuje absťák. Jakmile dokážeš být bez cigarety a odolat nabídkám kuřáků, jsi za vodou.

Pokud selžou všechny tyto pomůcky, můžeš zkusit požádat o pomoc svého lékaře. Ten tě nasměruje na nejbližší centrum pro léčbu závislosti na kouření a tam ti pomohou problém zvládnout pod lékařským dohledem. Stejně jako ostatní metody to ale samozřejmě vyžaduje kázeň a trochu námahy.

A nezapomeň. Nejdůležitější není přestat, ale znovu si nezapálit. Spousta kuřáků do toho zase spadne poté, co si dá jednu jedinou cigaretku. Proto kategoricky odmítej všechny nabídky kuřáků a pokud možno se vůbec nevyskytuj v prostorech, kde lidé kouří. Hodně štěstí a zdravým plicím zdar.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy:

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář