Chutě na něco sladkého, známe to skoro všichni. Po vydatném obědě či večeři nám stále hlavou běhají myšlenky typu „teď by to chtělo nějakou sladkou tečku“. Hlad určitě nemáte, pouze vaše chuťové pohárky prahnou po něčem sladkém.

avatar

Lenka Slezáčková
Chytá inspiraci při každém pohledu na svět.

Jak předejít chutím na sladké

Jak s těmito nezdolnými chutěmi bojovat a proč sladké neřesti vůbec k životu potřebujeme?

Chutě na sladké mohou mít různé příčiny. Mezi ty nejčastější patří nevyvážená a nedostatečně pestrá strava. Mnoho lidí ochuzuje slepě svůj jídelníček o důležité živiny v domnění, že zhubne, přitom má takové chování z dlouhodobého hlediska naprosto opačný efekt.

Jakmile začnete vyřazovat některé složky stravy, ať už jsou to tuky, komplexní sacharidy či bílkoviny, vaše tělo si nedostatku časem všimne a bude tyto živiny vyžadovat jinou cestou.

Zapomeňte na hladovky a jednostranné diety

Jednoduše řečeno, pokud budete dlouhodobě dodržovat nízko sacharidovou dietu, vaše tělo si časem nedostatku této živiny všimne a vy se budete cítit podráždění, unavení a bez energie. Váš mozek vyšle signál a vy rázem dostanete chuť na něco pořádně sladkého, nejlépe jednoduché cukry, které vám dodají alespoň na nějakou dobu energii.

Jestliže tedy trpíte častými chutěmi na sladké, zamyslete se, zda vám v jídelníčku nechybí některé z makro či mikro živin.

Jezte dosyta, ale zdravě

Jíst můžete dostatečně, avšak skladba jídelníčku může být nevhodná. „Dám si kostičku čokolády a víc už nic“, řeknete si. No jo, jenže právě i po malém kousku něčeho hodně sladkého vám rychle stoupne hladina krevního cukru a vyplaví se ve velkém množství hormon inzulin, který ji zase rychle sníží.

Následkem tohoto je pak další, neovladatelná chuť na sladké, které je primárně způsobena rychlým kolísáním hladiny glykémie.

Jaká je vaše psychika?

Chutě na sladké mohou být však výjimečně způsobeny i při dodržování vyváženého jídelníčku, tedy tehdy, pokud pochází z naší psychiky.

Psychosomatické chutě na sladké jsou velmi častým jevem hlavně u lidí, kteří jsou odjakživa naučeni, že když se něco nedaří, tak to spraví čokoláda. Negativní emoce tak mají spojené s jídlem, a jakmile nějaká taková situace nastane, okamžitě sáhnou po něčem sladkém.

Psychosomatické přejídání lze ovlivnit naučením se sebeovládání, někdy však k takovému uvědomění člověk nedojde snadno bez psychologické pomoci.

Chcete-li se zbavit chutí na sladké jednou provždy, zamyslete se, proč vlastně vy těmito chutěmi trpíte. Je to vina psychiky nebo špatného stravování? Teprve až zjistíte opravdovou příčinu, budete ji moci efektivně „léčit“.

Naučte se vědomě ovládat svou vůli a uvidíte, že i chutě na sladké jsou na vás krátké. Jednou za čas si nějakou tu sladkou dobrotu určitě dopřejte, ale dejte si pozor na to, abyste se neodměňovali každý den sáčkem bonbonů.

Až vás zase bude honit mlsná, dejte si bílý jogurt s ovocem, zeleninu se sýrem či hrst ořechů. Bílkovinami a zdravými tuky pomůžete zahnat hlad i nezdolné chutě a na nějakou dobu ošálíte svůj mozek.

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář