Předmenstruační syndrom je velice nepříjemná věc, která ovlivňuje životy spousty žen. Většinou se objevuje v rozmezí sedmi až čtrnácti dnů před menstruací a projevuje se mnoho příznaky, které se u spousty žen poměrně liší. Předmenstruační syndrom dokáže ženu často uvést takzvaně „mimo provoz“, což není v žádných případech žádoucí.

avatar

Lucie Dneboská
Šéfredaktorka magazínu Kámoška.cz - tvoje lepší kamarádka

Mezi hlavní příznaky patří zvýšená nervozita, úzkost, stres, změny nálad, nechuť a další...

Mezi hlavní příznaky patří zvýšená nervozita, úzkost, stres, změny nálad, nechuť a další...

Nepříjemné příznaky PMS

Předmenstruační syndrom sebou nese tolik příznaků a ty se rozdělují na velmi časté, časté, méně časté či ojedinělé. Každá žena je jiná a tak se i odlišným způsobem může projevovat předmenstruační syndrom. Mezi hlavní příznaky patří zvýšená nervozita, úzkost, stres, změny nálad, nechuť, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu, bolesti hlavy, břicha i zad, citlivost prsou, otoky, přibírání, návaly horka, vysoká ospalost, velká žíznivost, střevní potíže, snížená chuť k milování, nesoustředěnost a podobně. Všechny příznaky se mohou vzájemně protínat a tak to většinou dopadá tak, že máš náladu pod psa a je ti, souhrně řečeno, pořádně šoufl. Pak vše končí, ovšem jak se to vezme, v období menstruace. Jenže nový měsíc se předmenstruační měsíc objevuje znovu a s tím je nutné něco dělat a pokusit se tak ty nepříjemnosti alespoň co nejvíce zmírnit.

Po těhotenství se to změní?

Mnozí lékaři svým pacientkám tvrdí, že předmenstruační syndrom vymizí po prvním těhotenství. Ovšem pravdy na tom něco je a důvodem, proč tomu tak je, je především změna hormonů, která má předmenstruační syndrom velký vliv. Proto se často i doporučuje nasazení hormonální antikoncepce, která předmenstruační syndrom utlumí, nebo naplno potlačí. Pro ženy, které na předmenstruační syndrom i bolestivou menstruaci trpí opravdu hodně, je doporučená antikoncepce braná po celý rok, aby ke krvácení, tedy ani období před, nedocházelo. Možných faktorů je však tolik, že nějaký čas zabere hledání klíčového bodu, který předmenstruační syndrom způsobuje. Pokud cítíš, že se tohle fakt vydržet nedá a předmenstruační syndrom se ti nedaří pomocí tipů odbourat, určitě neváhej s návštěvou lékaře, který zjistí daleko více a vyhledá vhodnou alternativu.

Zabránit tomu můžeš i ty

Pokud svůj předmenstruační syndrom nepovažuješ za extrém, ale přesto tě velice obtěžuje, je důležité soustředit se na pár bodíků, které ti s tímto problémem mohou pomoct. Které to jsou?

Stres musí pryč

Důležité je, aby ses co nejvíce vyhýbala jakémukoliv stresovému vypětí, které předmenstruační syndrom ovlivňuje. Snaž se některé nedůležité věci házet za hlavu a uspořádej si čas tak, aby si nebyla vystavena stresujícím situacím. Když tak můžeš vzít na pomoc i čajové směsi, které proti úzkostem a stresu bojují.

Pravidelný sport pomáhá

Sport zažene všechny chmury, zažene i stres a hlavně nadopuje organismus hormonem štěstí – endorfinem. Vyber si libovolný sport, který tě baví a ten pravidelně provozuj. A rozhodně s tím nepřestávej před, ani během menstruace. Naopak s tím pokračuj a uvidíš, že to bude alespoň o chlup lepší.

Vitamíny jako doplněk

Rozhodně nezapomínej na vitamíny, které mají také velký význam, když chceš, aby předmenstruační syndrom vymizel, nebo se alespoň utlumily jeho příznaky. Nejvíce je doporučován vápník, který ulevuje od křečí a bolestí, ale i jiných nepříjemnosti. I hořčík se významně na utlumení bolestí podílí. Dále také železo, protože jeho hladina se po dobu menstruace snižuje. Taktéž je dobré využít síly vitamínu B6 a draslíku, který pomáhá proti zadržování vody, což je před menstruací velmi časté. Kromě vitamínů jsou účinné i olejíčky (levandulový, šalvějový), které zlepšují náladu a odhánějí bolesti. Na předmenstruační syndrom pomáhají i čajíky (heřmánkový, třezalkový, meduňkový), které mají zklidňující účinky a dobrou volbou je taky čajová směs pro ženy, která obsahuje více bylinek, která na předmenstruační syndrom působí výborně.
Správný životní styl – strava je taky důležitá a zdravý stravovací styl bys měla dodržovat, aby se předmenstruační syndrom zmírnil. Vhodné je omezit tučná, smažená a přeslazená jídla, alkohol, cigarety, jídlo, které nadýmá a podobně. Dobré je do jídelníčku zařadit zeleninu, ovoce, ořechy, rýži a ostatní vhodné potraviny. Lepší také bude, když budeš jídlo upravovat pomocí dušení, či vaření. Samozřejmě nezapomínej na dostatečný příjem především neslazených tekutin.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Petra

    Můžu doporučit Elli, mám s ním kladné zkušenosti!!