Migréna je velmi nepříjemná bolest hlavy, která se navíc opakuje. Kdo trpí těmito bolestmi, ví, že ji nelze přehlížet. Narušuje totiž celý denní režim. Co s ní?

avatar

Karolína Honsová
Dívka milující přírodu a svého přítele. Mezi její záliby patří především psychologie.

Jak na nezdolnou migrénu? Klidně i botoxem!
Migréna není jen výmluva hypochondrů, ale nepříjemná realita

Liší se migréna od běžné bolesti hlavy?

Migréna je vlastně minimálně středně těžká bolest hlavy, kterou navíc doprovázejí další nepříjemné příznaky, jako zvracení, citlivost na světlo a hluk, někdy i mdloby až ochrnutí. Ale především je to velmi nepříjemná bolest hlavy, která může mít trvání od 4 až po 72 hodin. Navíc se mnohdy opakuje a postihnout člověka může několikrát do měsíce. Citlivější lidé, kteří migrénu nezažili, si ji diagnostikují i při nezávažných symptomech. Ale nemělo by se to plést.

Vyhýbej se spouštěčům!

Spouštěče se nedají tak úplně definovat, protože tohle je celkem individuální. Ale obecně se udává špatná strava (včetně vynechávání jídla!), stres a změny hormonální hladiny. Pozor, ale není to tak, že přesně před migrénou se nachází konkrétní spouštěč. Je to náročnější, jelikož migréna postupuje pomalu. Má pomalý nástup, který je mnohdy i neznatelný. A poté zaútočí. Pokud si tedy dáš kávu, salát nebo jsi byla na procházce a poté máš migrénu, nemusí být ani jedna ze zmiňovaných věcí tvým spouštěčem! Jeho hledání budeš muset věnovat více času i díky svému deníku.

Veď si bolavý deník

Nejlepší k nalezení spouštěčů je deník, do kterého si budeš zapisovat, kdy migrénu máš, co se ten den událo a co jsi například jedla či naopak nejedla. Takže si rozhodně udělej kolonky na: datum, konkrétní čas, stupeň bolesti, jídlo, pití, stolici (byla-nebyla-průjem), náladu, počasí, menstruaci, léky apod. Navíc je tento deník velkým pomocníkem i lékařům, aby mohli určit závažnost situace. Není totiž lehké stanovit migrénu.

Léky a stereotyp

Lékaři samozřejmě předepisují nejrůznější léky i jako prevenci, které se berou od 3 až po 18 měsíců. Jsou to beta-blokátory, antikonvulziva, antidepresiva apod. Také se předepisují léky (antimigrenika), které mají zabrat přímo v akutní situaci. Když se však chcete vyhnout lékům, tak se kromě vyhýbání spouštěčů ještě doporučuje zabíjení stereotypu. Rozhodně není dobré si z života udělat jednu stále se otáčející rutinu, která migrénu může podporovat.

Biofeedback

Je to vlastně trénování tělesných funkcí, díky nimž můžete upravit i tělesnou teplotu nebo průtok krve. Může to rozhodně snížit počet i intenzitu migrén.

Masáže a teplota

Masáže nebo různý tlak v bolavých místech, na čele i na krku mohou být nejen příjemné, ale také zmírňovat bolesti. Také jsou to teplé či studené sprchy, lázně nebo namočený hadr. Někomu pomáhá vyšší někomu nižší teplota.

Botox

Zjistilo se, že botox má nejen pozitivní příznaky u vrásek, ale také snižuje bolesti hlavy! Zkuste cokoliv, a i když to na poprvé nevyjde, rozhodně to nesmíte zahazovat, ale pořád zkoušet!

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář