Přináším ti rozhovor s odborným průvodcem zdravím a výživou. Diety odsuzuje, light potraviny považuje za viníky tlouštíků. Přečti si, jak se správně stravovat bez studování kalorických tabulek.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Margit Slimáková vystudovala v roce 1993 farmacii a výživu na UK v Hradci Králové. Školu úspěšně ukončila diplomovou prací na téma Zdravotní stav alternativně se stravujících dětí (historicky 1. česká klinická studie oné skupiny). Pobývala v mnoha zemích, kde se vzdělávala a přednášela pro studenty. Ve své práci využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny s velkým důrazem na zdravotní prevenci. Publikuje knihy a odborné články o zdravém životním stylu. Navíc prosazuje zdravou výživu do škol.

Margit Slimáková
Mgr. Margit Slimáková, Ph.D.
foto: Jan Tichý

Snažit se o zdraví, ne o počet kilogramů

1) Dobrý den, Margit, předem Vám moc děkuji za poskytnutí rozhovoru. Co Vás motivovalo k profesi výživové poradkyně?

Dobrý den, Martino, já děkuji za příležitost rozhovoru pro Kámošku. Už od dob studia farmacie mi bylo jasné, že zdraví nezískáme užíváním léků, ale péčí o tělo. Proto jsem vedle oficiální výuky začala také sledovat, jak nás výživa, pohyb a celkově náš životní styl ovlivňují. V době, kdy jsem studovala farmacii na Univerzitě Karlově v Hradci Králové, ještě nebylo možné studovat v ČR zdravou výživu, a proto jsem výživové kurzy i postgraduální studium výživy absolvovala v zahraničí, v Německu a USA. S přibývajícími znalostmi o obrovském významu výživy vzrůstalo i moje nadšení z tohoto oboru. Zdravou výživou a obecně přirozenou péčí o zdraví se nyní profesně zabývám přes dvacet let a samozřejmě jsou i pevnou součástí mého soukromého života.

2) Obezita je strašák mladé generace dívek. Hlavně v letním období z obavy nad přibranými kily většinou radši nejedí, což má až katastrofální následky v podobě anorexie. Co si o tom myslíte?

Dietování ani hladovění určitě nikomu nedoporučuji. Jedná se o krátkodobé a nezdravé řešení, které podle statistik vede spíše k nárůstu hmotnosti, neustálému strachu z jídla a v některých případech dokonce k poruchám příjmu stravy jako jsou anorexie a bulimie. Většinou nemá ani smysl trápit se nad počtem kilogramů na váze, ale naopak pozitivně přemýšlet, jak úžasné tělo máme a jak jej můžeme dále vylepšovat. Snažit se o zdraví, ne o počet kilogramů, které se nám líbí na modelkách a hodnotit se pozitivně namísto neustálého přemýšlení, co je třeba na sobě opravovat.

3) Některé dívky naopak sáhnou jen po light potravinách, protože si myslí, že jsou lehké a nepřibírá se po nich. Je tato varianta správná?

Light potraviny patří k největším výživovým omylům. Nejčastěji se jedná o vysoce průmyslově upravované potraviny, kde původně přirozeně obsažené tuky byly nahrazeny škroby a chemikáliemi, tedy tím nejméně vhodným. V době zavádění na trh výrobci light potravin a umělých sladidel skutečně tvrdili, že pomohou řešit obezitu. Dnes však jednoznačně víme, že s nárůstem počtů dietních potravin se zvyšují i počty obézních, a dokonce jsou studie, které prokazují, že např. konzumenti light nápojů tloustnou více, než konzumenti stejných nápojů s cukrem.
Základem zdravé výživy jsou přirozené potraviny, žádné odlehčené, odtučněné či jinak manipulované pseudopotraviny.

4) Doporučila byste dívkám řídit se základem, na kterém stojí klasická pyramida zdravé stravy, kterou zná každý?

Výživová pyramida je zastaralé státní výživové doporučení Česka. Základ výživy staví na polysacharidech a výsledkem je většina národa přejídající se pečivem z bílé pšeničné mouky, lupínky a sušenkami, tzn. jednoduchými cukry. Přitom nadbytek jednoduchých cukrů je spojován s narušením inzulinové regulace, což je vysoce nepříznivý stav, který stojí u základu zdravotních potíží, jako jsou dnes celosvětová epidemie cukrovky a obezity, ale i tzv. metabolického syndromu, který je základem srdečně cévních onemocnění, tzn. hlavní příčiny nemocnosti a úmrtnosti ve vyspělých zemích. Výživová pyramida má více potíží, a proto je postupně v zahraničí často nahrazována zdravějšími modely.

Zdravý talíř
Zdravější varianta zastaralé výživové pyramidy

5) Sestavila jste zdravý talíř, který je lehce pochopitelný. Chápu dobře, že je to nová varianta zastaralé výživové pyramidy? Jak se podle něj stravovat?

Ano, roky sleduji výživová doporučení jednotlivých zemí a odborných organizací a vadilo mi, že v Česku nedošlo k jejich aktualizaci. Proto jsem vloni vytvořila Zdravý talíř, který lze u mě stáhnout i v podobě pro sestavování jídelníčku.

Zdravý talíř nabízí jednoduché a funkční doporučení, jak se stravovat, a to bez potřeby počítat porce nebo kalorie bez jakýchkoliv nepřirozených diet a hladovění. Pro zdraví totiž nepotřebujeme nepřirozeně analyzovat a propočítávat obsahy jakýchkoliv živin na talíři.

Pokud se stravujete podle Zdravého talíře, nepotřebujete studovat nejnovější živiny, protože ty jsou v přirozených potravinách v těch nejpřirozenějších správných poměrech. Přirozené potraviny nejsou ochuzovány o jakékoliv živiny a nejsou ani fortifikovány dalšími živinami, a tak nemůže vzniknout jejich nepřirozený poměr.

Můj recept na zdraví

6) Mohu Vás poprosit o denní vzorový jídelníček v tropických dnech?

Ideály neexistují. Každý z nás má jiné chutě, potřeby i konstituci, proto spíše obecněji. V létě je třeba hlídat dostatek tekutin. V horku nejvíce prospívají vlažné nápoje na rozdíl od chlazených, které chvilkově zchladí, ale i ochromí žaludek, a tak narušují trávení.

I v létě doporučuji tři hlavní jídla, která však mohou být mnohem menší, anebo lehčí, jako například hlavní chod v podobě polévky nebo salátu. Pozor, salát ze samotného zeleného listí je sice dietní, ale nikoho nenasytí, ani nedodá dostatek živin. V případě, že salát podáváme jako hlavní jídlo, musíme ho obohatit o bílkoviny a tuky, tj. například o tuňáka, vejce nebo fazole a kvalitní olejovou zálivku nebo tučný jogurt či tučnější sýr a ořechy. Na svačinky je v létě úplně nejlepší podávat sezónní ovoce a zeleninu.

Margit
Mgr. Margit Slimáková, Ph.D.
foto: Jan Tichý

7) Řekla bych, že dnešní generace dívek až moc čte. Z každého článku vybere něco a vytvoří si totální zmatek v hlavě. Pak je ve stresu, zda jí správně. Není lepší se prostě jen řídit pravidelností v jídle a přidat zdravý pohyb?

Super zdravá strava v neustálém stresu skutečně nikomu neprospěje. Dlouhodobý stres je totiž pro organismus zatěžující stav a vede k narušení uvolňování hormonů ovlivňujících chuť k jídlu a pocit sytosti.

Kdybych chtěla zdravou výživu maximálně zjednodušit, doporučuji upřednostňovat přirozené potraviny a jídla z nich připravovaná, na úkor jakýchkoliv polotovarů. Tuto zdravou výživu doplňte pravidelným pohybem, pobytem na čerstvém vzduchu a slunci, dobrou náladou, dostatkem spánku a přátel. To je můj recept na zdraví i pro terapii mnoha chronických onemocnění.

8) Jak Vás mohou čtenářky kontaktovat za účelem rady nad správným stravováním?

Ještě před objednáváním konzultace určitě doporučuji projít si mé webové stránky margit.cz, kde najdete mnohé odpovědi na nejběžnější výživové a zdravotní potíže. Na webu nabízím kategorie, jako jsou články a studie na zdravotní témata, první pomoc přirozenými cestami a encyklopedie výživových pojmů.

V blogu můžete i pomocí štítků vyhledávat témata, která vás zajímají. V případě zájmu o pravidelné informace je potom možné objednat si můj bezplatný emailový měsíčník Zdravé zprávy a sledovat moje profi Fb stránky, kde téměř denně publikuji odkazy na další zajímavé výživové a zdravotní studie, rady a doporučení.

9) Prozradíte nám, jak se stravujete Vy a co máte nejraději?

Nejraději mám úplně nejobyčejnější jídla jako kvalitní chléb s farmářským máslem a bylinkami, celozrnné knedlíky lehce osmahnuté na cibulce s vejci anebo krupoto (staročeské jídlo z krup, fazolí, cibulky, česneku a hromady koření). Každé jídlo samozřejmě obohacuji spoustou zeleniny.
Naši českou kuchyni pravidelně zpestřuji jídly, která jsme si oblíbili díky cestování. Milujeme italské těstoviny a saláty, indické dhály (luštěninová kaše) a lassi (jogurtový nápoj), mexické tortilly s fazolemi a avokádem anebo asijské rizoto s kurkumou.

Svačinky a chutě na sladké často řeším bílým jogurtem, nejrůznějšími oříšky, kvalitní čokoládou anebo sušeným ovocem. Na cesty si pravidelně přibaluji některé ze super pochoutek firmy Lifefood jako např. mangové kuličky nebo pohankové sušenky.

10) Moc Vám děkuji za rozhovor. Je něco, co byste chtěla čtenářkám serveru Kámoška.cz vzkázat?

Holky, vždy hledejte a oceňujte, jak jste úžasné. Je naprosto jisté, že každá z vás úžasná je, i když každá třeba úplně jinak. Stále pracujte na svých tělech a duších, ale v pohodě. Mějte se rády a užívejte si svého báječného věku.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Martin Toth

    Škola, ktoru Slimáková vystudovala je Clayton College of Natural Health. Tato škola akreditaci nema. Nemoze uzivat titul Ph.D.

    Clayton College of Natural Health never held educational accreditation
    from any agency recognized by the U.S. Department of Education or the
    Council for Higher Education Accreditation.[3] Several state education
    agencies specifically list Clayton as unaccredited, among them Oregon,
    Texas, and Maine.[4] Degrees issued by Clayton may not be acceptable to
    some employers or institutions, and use of degree titles granted by
    Clayton may be restricted or illegal in some jurisdictions.
    Zákon č.
    200/1990, par. 21. odstavec d) – úmyslně neoprávněně užívá vědeckou
    nebo uměleckou hodnost nebo titul absolventa vysoké školy,