Přináším ti exkluzivní rozhovor s Hankou Kynychovou, nejvyhledávanější a nejoblíbenější cvičitelkou aerobiku u nás. Stojí si za tím, že pohyb by měl být každodenní součástí všech lidí a hladovkám by mělo odzvonit.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Hanka Kynychová vystudovala Českou školu aerobiku Heleny Jarkovské. V roce 1995 a 1996 získala bronzové medaile ve sportovním aerobiku. Několik let cvičila na TV Nova ve Snídani s Novou. Od roku 1999 vede svoje vlastní fitko (kynychova-fitness.cz) v pražských Hodkovičkách. Fandí zdravému životnímu stylu, proto ve své edici Hejbejse pravidelně vydává knihy a DVD o cvičení a zdravé stravě. V roce 2007 založila Nadační fond Hanky Kynychové, aby se mohla věnovat pohybu také s dětmi z dětských domovů, a to prostřednictvím charitativního projektu Hejbejte se a zpívejte. Sportem žijí i její tři děti a manžel Jindřich.

Hanka Kynychová
Cvičitelka Hanka Kynychová
foto: Lenka Hatašová

Je více kvalitních informací

1) Ahoj Hanko, předem ti moc děkuji, že jsi souhlasila s rozhovorem a přejdu rovnou k věci. Objevují se neustále nějaké trendy ve cvičení. Jak změny v tomto směru vnímáš ty?

Změny vnímám velmi pozitivně, jelikož každá novinka je zpestřením pro naše klienty. A pokud je to smysluplný trénink, tak i já ráda tyto nové trendy přijmu za své a předcvičuji je. Oblíbila jsem si TRX. Naopak Zumbě, spinningu a kickboxu jsem nepropadla, byť jsou to také kvalitní tréninky. Tím jsem chtěla říct, že nový trénink musí danému lektorovi sedět, aby ho uměl správně představit klientům, kteří se pak pro dané cvičení nadchnou.

2) Když se ohlédneš za posledními lety, kdy cvičíš ve fitku, máš pocit, že lidé víc vědí, jak hubnout?

Myslím si, že stav je pořád stejný. Ale změna je v tom, že je více lektorů a osobních trenérů, kteří umí odborně poradit. Také je určitě více dostupných kvalitních informací, než bylo v době, kdy jsem začínala kariéru cvičitelky.

3) S jakým problémem se u nových klientek, které mají zájem o cvičení a změnu, nejčastěji setkáváš? Je to nadváha, nespokojenost sama se sebou nebo třeba nemožnost zhubnout poporodní kila?

Jak jsi už sama řekla, je to hlavně nespokojenost sama se sebou. Dále sedavý způsob zaměstnání a určitě i psychika. Tyto tři faktory jsou těmi nejčastějšími, které provázejí mé klienty. Dělá mi radost, když se na mě obrátí žena, která je čerstvě po porodu a svá kila chce řešit ihned, než když tomu nechá dva až tři roky prodlevu. Pak se hůře pracuje.

Hanka Kynychová
Cvičitelka Hanka Kynychová
foto: Lenka Hatašová

Obecné pravidlo

4) K úbytku váhy či zformování postavy je důležité cvičení a zdravá strava. Jak správně zkombinovat zdravou výživu s pohybem?

Na tohle je těžké odpovědět. Každý jsme jiný, tím pádem jídelníček musí být pro každého uzpůsoben na míru a podle toho, jak žije, pracuje, cestuje, kolik času tráví v práci, jaký má typ zaměstnání. Ale platí obecné pravidlo: pokud je nám do 30 – 35 let, můžeme mít v jídelníčku hodně kvalitních bílkovin v podobě masa, ryb, vajec, hodně zeleniny, rýži apod. Ale po 35. roce života už se metabolismus zpomaluje, spalování je pomalejší a složitější, a tolik bílkovin už nepotřebujeme. Naopak přidáváme více zeleniny. U cvičení je to obdobné, ale vždy je nutné střídat aerobní, spalovací zátěž a posilování.

5) Jak moc může nekvalitní strava ovlivnit sportovní výkon sportovce?

Velmi zásadně! Nekvalitní strava hlavně neprospívá vnitřním orgánům. To znamená, že když si dám smažené jídlo, nemůžu chtít po svém těle, aby podalo stoprocentní výkon, protože vnitřní orgány, potažmo celý organismus, se soustředí na trávení. Špatná skladba jídelníčku může ovlivnit činnost jater, slinivky, ledvin atd.

6) Existují nějaké skupiny lidí, které si mohou dovolit hubnout sami doma bez odborné pomoci?

Asi ano. Dělá to řada žen. Přečtou si dietu v časopisu a bez odborné rady se pustí do hubnutí. A samozřejmě teprve až po neúspěchu a jo-jo efektu vyhledají odborníky. Takže touto cestou bych ráda upozornila lidi, že nemůžeme být vzdělaní ve všech směrech, od toho jsou tady různé profese. A proto i já si nezasklím okno sama, ale vyhledám sklenáře. To znamená, že když chceme hubnout, musíme jít za výživovým poradcem.

Hanka Kynychová
Cvičitelka Hanka Kynychová
foto: Lenka Hatašová

7) Co když má někdo opačný problém, než o kterém se tu celou dobu bavíme? Když je někdo příliš hubený a chtěl by přibrat, ale zdravě?

Ano, i s těmito klientkami se často setkávám a osobně si myslím, že je to hlavně záležitost špatného psychického rozpoložení, vystavení velkému stresu a nedostatečné skladby jídelníčku. Tím mám na mysli, že taková žena musí jíst víc bílkovin, dodržovat ne tříhodinový rozestup mezi jídly, ale třeba hodinu a půl. Jíst klidně až sedmkrát, devětkrát za den, nevystavovat se stresu. A zapracovat na své psychice. Vyhledat psychologa, psychiatra, snažit se dát do kondice hlavu – psychiku a tělo.

Chceš břišní pekáč?

8) Co si myslíš o následujících podstupováních za účelem rychlého zhubnutí (očistné kúry, diety v podobě hladovění nebo cvičit každý den)?

Myslím si, že půsty a očistné kůry v podobě ovocných a zeleninových šťáv našemu tělu maximálně prospívají. Ale určitě zároveň musím dodat, že takové dny, kdy redukujeme stravu na minimum, si musíme pečlivě dopředu naplánovat. Nesmíme podávat maximální výkon, musíme mít úsporný energetický výdej. Pak by to mohlo mít opačný efekt. Organismus by se nepročistil, ale vyčerpal.

Držet dietu v podobě hladovění je ta nejnebezpečnější a nejhloupější věc, kterou může člověk udělat. Díky ní můžeme lehce propadnout velmi závažné nemoci – anorexii.

Cvičit každý den je naprosto přirozená věc, kterou kdyby se mi jednou podařilo na všechny lidi přenést, tak bych na sebe byla pyšná. Cvičení by mělo být pro všechny stejným rituálem jako třeba čištění zubů.

Hanka Kynychová
Cvičitelka Hanka Kynychová
foto: Lenka Hatašová

9) Která účinná cvičení či pohybové aktivity bys doporučila dívkám, které se rozhodly zhubnout problémové partie?

Samozřejmě proto, že jsem si nechala zaregistrovat svůj patent na fitness program Břišní pekáč, bych ráda teď promluvila hlavně o něm. Toto cvičení považuji za jednoduché, přitom efektivní. Využívá váhu vlastního těla a balanční techniky, dále cviky, které jsou notoricky známé. Na startu do změny životního stylu je to kvalitní trénink, který posílí všechny svaly na těle. Ale každý trénink se musí střídat, jelikož naše tělo velmi brzy přizpůsobí zátěži. A zde bych se možná ráda vrátila zpět k první otázce, že nové trendy právě tohoto důvodu ráda vítám. Díky nim totiž mohu posunovat svoje klienty dál. Například z Břišního pekáče na kruhový trénink, z kruhového tréninku na TRX. A také hodlám rozjet ve fitku hardcore tréninky pro náročné klienty.

10) Ještě jednou ti moc děkuji za rozhovor. Je něco, co bys chtěla čtenářkám serveru Kámoška.cz vzkázat?

Mít kámošku je určitě skvělá věc, ale mít přátele je věc daleko důležitější. Mějte přátel na Kámošce.cz co nejvíce.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář