Vypadá to, že lidé jsou schopni vzít jakoukoli surovinu a udělat z ní jed, kterým se budou dobrovolně ládovat. A na druhé straně jsou lidé, kteří toho nenápadně využívají.

avatar

Karolína Honsová
Dívka milující přírodu a svého přítele. Mezi její záliby patří především psychologie.

Cukr je návykový stejně jako kokain!
Bacha na to, kolik cukru denně sníš!

Bacha, cukr není jen ten bílý prášek!

Když se řekne závislost na cukru nebo se mluví o velkém množství cukru, tak se někteří lidé smějí. Nejsem přece husa, abych se od rána do večera ládovala cukrem. To si říkají, ale naivně. Jenže všichni do sebe pořád cpeme cukr a mnohdy nevědomky. Cukr je totiž téměř ve všem. Mnohdy za to nemůžeme my, ale výrobci. Nutriční terapeuti doporučují speciální jídelníčky a konkrétní potraviny, ale nyní přišli na to, že to není zas tak jednoduché. Nejde o to, co lidé obecně jí, ale co konkrétně jí. Tudíž konkrétní značku apod. Kromě normálního cukru existují rafinované sacharidy, které se v těle umí rychle a snadno přetvořit na normální cukr. A víš, kde všude jsou? Třeba v cereáliích, pečivu, těstovinách a různých omáčkách.

Když budeš hledat, najdeš

Tak jedem může být vlastně všechno. Jde o to, abychom to s něčím nepřeháněli. Jenže to se lehko řekne. Když už se lidé naučí vyhýbat tučným jídlům, najednou se musí začít vyhýbat ještě sacharidům? Bohužel je to tak. Nejdůležitější je kontrolovat potraviny! Podívat se na obal a zjistit množství obsaženého cukru, tuku a bílkovin. Co se týče třeba cereálií tak nejideálnější jsou takové, které obsahují tabulku s: 0g cukru kolem 1g tuků a alespoň 12g bílkovin. Takové se najít dají, jen se musí chtít. Přehánět to s cukrem se totiž opravdu nevyplácí.

Další jed ve sbírce?

Tak už víme, že lidé to přehání se solí a tuky. Jenže cukr je pro organismus tak příjemný, že jsou na něm někteří přímo závislí. Cukr tělo uklidňuje a tlumí bolest. Vědci, lékaři a psychologové už se nad tímto tématem déle zamýšlejí a studují ho. Zjistilo se dokonce, že 11 procent populace splňuje kritéria pro závislost na cukru! Tak třeba Američané v průměru spotřebují 22 lžiček cukru za den. Také bylo zjištěno, že ze 175 zemí bylo největší množství cukrovky a kognitivních poruch právě tam, kde se konzumuje více cukru. Nejsou ještě vyvozené úplné závěry, ale zatím se závislost na cukr připisuje svojí návykovostí ke kokainu.

Detox není nic složitého

Naplánovat si relax od cukru není složité, ale dodržet to… To už je jiný šálek kávy. Chuťové buňky si ale dokáží rychle zvykat a např. na chuť čaje bez cukru si můžeš zvyknout už druhý až třetí den. Stačí trocha vůle a nesrážet si nohy vlastní nevolí. A proč se vůbec vyhýbat cukru? Třeba kvůli tomu, že se chceme vyhnout kardiovaskulárním chorobám, poruchám mozku a oddálit smrt.

Co (ne)jíst při očistě od cukru?

Jíst by se mělo maso (nejlépe koupené přímo od řezníka), ryby, vejce, čočka, cizrna, fazole, houby, papriky a cukety. A k pití si dát čistou vodu a zelený čaj. Pozor si dej na pšenici, pečivo, pikantní omáčky, umělá sladidla a alkohol a samozřejmě sladkosti. Jakmile si budeš jistá, že jíš správně, nastav si jídelníček tak, aby obsahoval ideální množství bílkovin, tuků i cukrů.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Karol

    Ajo mluvilo, jako o vsem moznem, ale nepotvrdilo. Jsou to proste nove vedecke studie a ja je jen konstatuji, nerikam, ze je to neco ohromujiciho. Pro me uz vubec ne, ale je treba lidi upozornovat porad :) k dalsi diskusi se rada pripojim, staci napsat na fb ;)

  • Barbora

    To je zajímavé, že o té návykovosti se mluvilo už tak pře 10ti, možná 15ti lety…

  • Karol

    Ano, je pravda, že to se ví už dávno. Novinkou ale rozhodně je, že cukr se v tak obrovském množství přidává do všemožných potravin. To dříve ani nemohlo být, jelikož se tolik nepracovalo s rafinovanými sacharidy a ani nebylo na výběr tolik různých potravin jako dnes. To se rozmáhá tak 20 let a posledních 5 let je to obrovský boom. Tou nejhlavnější novinkou, nad kterou se terapeuti museli pozastavit je zmiňované procento populace vykazující příznaky závislosti – po vyčíslení kolem 800 milionů lidí. Proto se na to tolik poukazuje, aby jste vy nebo jiní lidé nebyli mezi nimi.

  • barbora

    no nevím,co je na tom tak nového,že tu museli nutriční terapeuti teď přehodnocovat…. už jako malá jsem slyšela heslo-tři bílé jedy dnešní doby (cukr-sůl-mouka)a jsou ve všem…. a to,že polysacharidy se štěpí na monosacharidy=cukr se ví taky už dávno….