Všichni jsme občas smutní, jistě. Nicméně být smutná i v situacích, kdy bys smutná být neměla, může být známkou problému.

avatar

Karolína Kubínová
Mám ráda kapybary a čaj s citrónem. A taky většinou čtu tak tři knížky naráz.

Co dělat, když trpíš depresí?

Když jsi smutná proto, že ti umřela babička nebo pes, dá se to pochopit. Jenomže občas se stane, že máš všechny důvody k tomu, abys byla šťastná, a přesto nejsi – jsi letargická, do ničeho se ti nechce, zjišťuješ, že chodíš spát v osm večer, protože už prostě nechceš být vzhůru. Ztratila jsi možná zájem o všechno, co tě dřív bavilo, a nejradši bys ani nevylezla ráno z postele – a když to uděláš, připadá ti, že jsi unavenější, než když jsi šla spát.

Jdi k doktorovi

Poznáváš se v některých z příznaků, které jsem vyjmenovala? Možná trpíš depresí. Pokud takové pocity přetrvávají víc než dva měsíce v kuse, měla bys nejspíš navštívit psychiatrii. Psychiatr tě vyslechne, řekne ti, co je s tebou špatně, a napíše ti léky, které ti pomůžou se takových pocitů zbavit.

Pokud bydlíš v Praze nebo okolí, doporučuju INEP – je kousek od zastávky tramvaje Karlínské náměstí, prostředí je příjemné a všichni lékaři jsou velmi sympatičtí. Pro kontakty a víc informací se podívej na http://inep.cz.

Co ale dělat, aby ses cítila trochu líp, zatímco čekáš na svoje „rande“ s doktorem? Protože tohle čekání může trochu trvat (v případě INEPu zhruba tři týdny), je zbytečné zabíjet čas nicneděláním. Mám pro tebe ale pár tipů, které ti možná pomůžou cítit se trochu líp.

Něco si přečti nebo pusť

Pokud jsi smutná a nemáš nic na práci, není nic lepšího, než si přečíst nějakou dobrou knížku. Nezáleží na tom, jak rychle čteš, jestli ji přečteš na jeden zátah, nebo ne – jen prostě vezmi knížku, kterou jsi ještě nečetla, a čti tak dlouho, jak jen budeš moct. Čtení tě rozptýlí od tvých vlastních problémů a pomůže ti se trochu uvolnit. Pokud nevíš, co číst, zkus Jeden den od Davida Nichollse. Je to úžasná kniha, která se hrozně dobře čte. Byla mimochodem i zfilmovaná a film podle ní se podle mého názoru docela povedl. :)

Jestli nejsi zrovna fanouškem čtení (což nechápu, ale ostatně proč ne), pusť si film. (Nebo tři. Nebo celou sérii seriálu, na který ses chtěla podívat.) Má to stejný účinek, jako čtení – rozptýlí tě.

Uklízej

Většina lidí to nesnáší, ačkoli výjimky se samozřejmě taky najdou – ukliď si v pokoji. Pokud trpíš depresí, většinu času se ti do ničeho nechce, a tak je dost možné, že se ti v pokoji nahromadilo slušné množství nepořádku. Nerada to přiznávám, ale na rčení „čistý pokoj, čistá mysl“ něco je, a když se budeš soustředit na fyzickou práci místo svých psychických problémů, bude ti líp.

Když říkám „uklízej“, myslím tím POŘÁDNĚ uklízej. Vyházej všechno ze skříní, šuplíků, poliček a prohrabej se tím – existuje slušná šance, že spoustu z toho už nepotřebuješ. Všechny nepotřebné věci nelítostně vyházej. A nezapomeň na knihovničku – je plná dětských knih, které už nikdy nebudeš číst? Sežeň si velkou krabici, do které je dáš, a buď je strč na půdu (pokud ji máš), nebo věnuj do městské knihovny, nemocnice nebo dětského domova. Budeš ze sebe mít lepší pocit, když pomůžeš potřebným.

Zazpívej si

Je jedno, jestli tvůj zpěv zní, jako by někdo „tahal kočku za ocas“ – je vědecky dokázáno, že při zpěvu se do tvého těla uvolňují hormony, které tě přirozeně rozveselí, a že zpěv pomáhá ulevit depresi, úzkosti a spoustě dalších psychických problémů. Takže kašli na to, jestli to zní strašně, a prostě zpívej z plných plic!


Tohle si poslední dobou nejradši zpívám já. Co ty?

Jdi ven

Když trpíš depresí, může „jít ven“ být těžší, než se zdá, ale vážně – čerstvý vzduch ti pomůže cítit se líp. Nemusíš hned jít na desetikilometrovou túru, úplně stačí, když vyjdeš na balkon nebo si sedneš někde v parku. A pokud se ti zdá, že vyjít ven z domu je nepřekonatelný problém, alespoň si otevři okno v pokoji a pusť do něj trochu čerstvého vzduchu. :-)

Aromaterapie pomáhá

Mám školu kousek od OC Palladium, a tak vždycky, když jsem smutná, jdu právě tam, kde strávím zhruba hodinku v prodejně Lush, nechám tam strašně moc peněz, ale ven vycházím mnohem šťastnější, než když jsem tam přišla. Všechno tam totiž tak krásně voní, a to mi vždycky zvedne náladu.

Lush
Příjemně vonící věci ti pomůžou cítit se líp.

Pokud ale žiješ mimo Prahu, nebo je pro tebe Lush opravdu zbytečně předražený, kup si prostě někde pěnu do vany nebo příjemně vonící šampon. Udělej si čas sama pro sebe a dej si dlouhou koupel vonící po něčem, co máš ráda, a uvidíš, že ti bude mnohem líp.

Co dokáže zlepšit náladu tobě, když jsi opravdu na dně? Poděl se v komentářích. :-)

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy: ,

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář