Japonská kultura umožňuje žít lepší a plnohodnotnější život. Chceš i ty poznat tento zdraví prospěšný životní styl?

avatar

Denisa Tatíčková
Studentka historie a milovnice psaní, kterému se věnuje již přes 5 let.

Chceš žít na 100 %? Žij jako Japonci!

Japonsko – země dlouhověkosti

Zatímco my se snažíme najít nějaký elixír mládí nebo alespoň dlouhověkosti – v Japonsku už jim smrt vrásky dělat nemusí. Jejich životní styl jim umožňuje žít v průměru až 82,5 let, kdežto my v Evropě se dožíváme asi jen 80 let. Stejně tak je v Japonsku nejvyšší podíl stoletých lidí. A to včetně ženy jménem Misao Okawa, která nedávno oslavila 116 let. Stejně dobře jsou na tom ale i v jiných ohledech. Takovou obezitou zde trpí jen 3,5% lidí, přičemž v Británii je to až 25%. Japoncům se mimo to vyhýbají také některé nemoci – je tu mnohem menší počet lidí, kteří onemocněli rakovinou prsu, prostaty, nebo trpí na nějaké srdeční problémy. No nezní to dobře? Tak se nyní podívej, jak bys toho mohla docílit i ty.

1. Zdravý dezert

Zatímco u nás je zvykem, že si po jídle dáme něco sladkého – puding, dortík, buchtu – v Japonsku se stolování zakončuje ovocem nebo zeleným čajem. A v podstatě i jejich porce jsou mnohem menší, než ty naše.

Proč je to dobré – V poslední době je nejčastěji cukr spojován s rizikem vzniku cukrovky nebo obezity či vysokého krevního tlaku. Japonci obecně konzumují méně cukru než my. V porovnání je to 48,8g na den v Japonsku a cca 100g pro Evropu.

2. Saláty z mořských řas

Odborníci si myslí, že dlouhověkost Japonců, je zapříčiněna jídla s nízkým obsahem tuku. Stejně tak je důležitý vysoký podíl ovoce a zeleniny, včetně mořských produktů, jako jsou např. zelené řasy.

Proč je to dobré – Řasy obsahují antioxidanty a díky nim tedy můžete pohodlně zhubnout. Vědci z univerzity Newcastle objevili v řasách tzv. alginát. To je látka, která zastavuje vstřebávání tuku. Jejich výzkum ukázal, že čtyřnásobné zvýšení konzumace alginátu může zastavit vstřebávání tuků až o 75%.

3. Přestaň jíst, než budeš plná

Další věcí je, že Japonci jedí jen potud, dokud nejsou z 80% plní. Stejně tak ty, když se zvládneš zastavit předtím, než budeš úplně plná, zjistíš, že ta další sousta nepotřebuješ. A díky tomu ti jednak nebude špatně z toho, že ses přejedla, jednak zůstaneš štíhlá.

Proč je to dobré – Tato teorie je totiž založena na tom, že než nám jídlo dojde do žaludku, trvá to cca 20 minut, než si to mozek uvědomí. A díky tomu, že mnohdy jíme rychle, přejíme se, protože to, že jsme plní se „dozvíme“ pozdě. Podle jisté studie, která byla prováděna na opicích, bylo prokázáno, že ti jedinci, kterým byl snížen denní kalorický příjem, se dožili více let a jejich mozek pomaleji stárnul.

4. Dej si sushi

Tato tradiční japonská pochoutka u nás stále více nabývá na popularitě. A to je jedině dobře. Protože právě sushi je bohaté na omega 3 mastné kyseliny. Jednak je také bohaté na bílkoviny

Proč je to dobré – Japonci jedí 80 až 100 gramů ryby na den, porovnej si to sama se sebou. Jak často jíš rybu? Japonci díky takovéto stravě mnohem méně trpí na onemocnění srdce a mají také menší cholesterol. Pokud si však dáš sushi, vyvaruj se velkému množství sojové omáčky, která obsahuje příliš mnoho soli.

Chceš žít na 100 %? Žij jako Japonci!

5. Chůze

Jelikož doprava je v Japonsku drahá, mnoho lidí jezdí do práce hromadnou dopravou nebo chodí pěšky. Tráví tedy mnohem méně času v autech – jednak tím nezatěžují životní prostředí, jednak dělají něco pro své tělo.

Proč je to dobré – Chodit denně 30-60 minut je základem pevného zdraví. Podle jistých dlouhodobých studií dokonce může pravidelná chůze prodloužit váš život v průměru až o dva roky. Tak proč to nezkusit? Navíc si udržíš kondici a váhu.

6. Tai chi

V Japonsku není ničím výjimečným, když v parku skupinka lidí cvičí tai chi. Toto bojové umění je dobré pro harmonii a klid, protože kombinuje hluboké dýchání a pomalé, ladné pohyby.

Proč je to dobré – Toto umění je dobré především pro starší lidi, nebo pro ty, kteří mají problém s klouby. Tai chi mimo jiné také snižuje hladinu stresu a pomáhá udržovat harmonii. Zvyšuje také vaše balanční schopnosti a mobilitu.

7. Nakládaná zelenina

Japonci často a rádi jedí nakládanou nebo fermentovanou (fermentace = mléčné kvašení) zeleninu. Díky takové potravě se jim do střev dostávají „správné“ bakterie, které zde pomáhají s trávením a správným pochodem střev.

Proč je to dobré – Výzkumy ukazují, že naše imunita je spjata se střevními bakterii až z 80%. Fermentovaná zelenina je potom na takovéto bakterie bohatá. Mimo jiné, nakládaný tuřín prý pomáhá proti chřipce.

8. Sója pro ženy

Ženy v Japonsku neznají problémy s menopauzou – pro naše návaly horka prý dokonce ani nemají pojmenování. A jak je to možné? Vědci předpokládají, že je to spojeno s vysokým příjmem sójových potravin, jako je tofu.

Proč je to dobré – Sója obsahuje isoflavony, které se chovají jako hormon estrogen, který žena během menopauzy ztrácí. Takto je tedy nahrazován. Studie, která zahrnovala 1200 žen, zjistila, že lepší účinky jsou u žen, které jedí sóju od dětství. Ale prý nikdy není pozdě – sója může pomoci s menopauzou i v 50-ti, i když ses jí předtím ani nedotkla.

Zdravější způsob života

Zdravější, plnější, energičtější život. To je to, co ti může nabídnout japonská kultura a záleží jen na tobě, jestli se rozhodneš tuto nabídku přijmout. A minimálně pár bodů rozhodně není na škodu dodržovat jen tak preventivně.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář