Jóga je oblíbený typ cvičení, jelikož se zaměřuje na tělo i na mysl. Není ale jen jeden způsob, ale hned několik. Na výběr je i pro ty jógou nedotčené.

avatar

Karolína Honsová
Dívka milující přírodu a svého přítele. Mezi její záliby patří především psychologie.

Chceš cvičit jógu? Vyber tu, která je pro tebe nejlepší

Společný znak

Společným znakem všech typů, tedy jógy jako celku, je udržování mysli a těla v co nejlepší rovnováze. Tedy ve zdraví. Jóga je cvičení, které zdokonaluje tělo, uklidňuje mysl, zlepšuje činnost srdce i plic a práci svalů. To, jaký druh jógy si vybereš, záleží na tom, co potřebuješ vylepšit. Chceš být hlavně štíhlejší? Máš svaly jako tvůj plyšák? Nebo potřebuješ něco, kde zkrátka potřebuješ vypnout? Aby sis mohla vybrat, shrnu ty nejzákladnější a nejpopulárnější druhy.

Hatha jako úvod

Hatha jóga obecně znamená, že se učíte pozicím. Je to tedy poznání základních praktik. I takový základ je velmi populární, především v USA. Tam jí totiž lidé využívají ke zvládání stresu a jako zdroj pohybu. Je to tedy skvělá volba pro úplné začátečníky.

Ashtanga

Aštnanga jóga je tradiční typ, který se stále vyučuje po celém světě. Je to hlavně dynamické cvičení, které se skládá ze šesti pozic založených na ásanu (držení těla), jejichž tempo se stále zvyšuje. Správně by se měla opravdu provádět v přesném a stejném pořadí. Zde si musíš dávat záležet na dýchání, které má také svá pravidla. Je to především pro ty, kteří se nebojí pořádné výzvy. Je to vážně fyzická námaha a pocení, ale výsledkem je detoxikace orgánů, lepší krevní oběh a stav mysli. Co se týče těla, rozhodně se zpevňuje, ale přitom máš pocit větší lehkosti. Doporučuje se pro ty, kteří rádi sportují. Není to tedy pro úplné začátečníky ve sportu.

Hot a Bikram

Oba druhy jsou založeny teple. Bikram je založena na pozicích z Ashtanga jógy, akorát tak přísně nedodržuje celou sekvenci. Správně by se měla provádět v místnosti s teplotou mezi 95 až 105 stupni celsia. Hot jóga je v podstatě to samé, jen se studio nebo sekvence cviků trochu liší. Tělu dodává celkovou pružnost a srdci odolnost, nemluvě o účinném hubnutí. A navíc se opravdu velmi důkladně vypotíte a viditelně tak detoxikujete organismus přímo na místě.

Power

Power jóga se vlastně hodně spojuje s ashtanga jógou, ale je přeci jen o krok dále. Je také celkem přísná, ale zase tělu dodá potřebný strečink a na druhou stranu meditativní dýchání. Ale power se jmenuje hlavně pro to, že díky ní máš o dost větší sílu. Nedodržují se pozice striktně jako v ashtanga a záleží to zde především na učiteli. Velmi rychle se při ní vytváří svalová hmota a opět vylučujete pot, který zajistí detoxikaci.

Iyengar

Pokud potřebuješ správně zarovnat kosterní stavbu těla a dostat do formy, najdi si tento druh. Využívá se pro ty, které mají různé zdravotní potíže, ale také pro starší osoby. Pózy se drží déle kvůli správnému zarovnání těla a k tomu se také využívá spousta pomůcek od židlí po polštáře. Nejen že se podporuje kostra a svalstvo, ale také tepová frekvence.

Kundalini

Kundalini jóga je zaměřená na probuzení naší spící energie. Cvičení probíhá tak, aby se využívalo čaker a především kořenové čakry nacházející se ve spodní části páteře. Je to tedy pro ty z nás, kteří mají nějaké psychické problémy, jež vám tzv. vysály energii (dokonce se doporučuje lidem s depresemi), ale také pro ty, kteří jsou sužováni bolestmi páteře i zubů.

Jivamukti

Jivamukti jóga je kombinace pořádného cvičení těla i mysli. Zdůrazňuje správný stav fyzické stránky díky speciálním pozicím, ale i mysli díky etice či vegetariánství. Je to způsob cvičení, při němž narazíte na meditaci, rozjímání, hudbu, zpívání i četbu.

Nejlepší je to s učitelem

Druhů je velké množství. Je dokonce prenatální jóga nebo přímo relaxační. Cvičit jí můžeš doma podle knihy či lekcí na internetu, ale nejlepší je “naživo“ s učitelem, který tě může opravit, a navíc jsi v kolektivu, což působí na duši zase o něco lépe.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář