Doby, kdy jsi neměla na výběr a když jsi chtěla cvičit, mohla sis zvolit jen aerobik, jsou v nenávratnu. V dnešní době si můžeš vybrat z nepřeberné škály různých druhů cvičení, ať už méně nebo více „exotičtějších“. Jedním z nejnovějších je třeba BOSU.

avatar

Katka Jandová

Doby, kdy jsi neměla na výběr a když jsi chtěla cvičit, mohla sis zvolit jen aerobik, jsou v nenávratnu. V dnešní době si můžeš vybrat z nepřeberné škály různých druhů cvičení, ať už méně nebo více „exotičtějších“. Jedním z nejnovějších je třeba BOSU. Chceš se dozvědět v čem spočívá jeho kouzlo?

Dřina, která se stane zábavou

Dřina, která se stane za překvapivě krátkou dobu opravdovou zábavou.

Co je to bosu?

Bosu patří mezi žhavé novinky ve cvičení. Zrodilo se asi před deseti lety v USA, odkud se rozšířilo do celého světa. Slovo BOSU (získané ze zkratky both-sides-up) je vlastně přenesený název speciální pomůcky, která se ke cvičení používá. Jde o něco jako rozpůlený míč, při bosu se používá jeho jak plochá, tak vypoulená strana. Na bosu se dá dělat cokoliv, skákat, dělat kliky nebo skákat přes švihadlo. Základem je udržení si rovnováhy. Výhoda cvičení je, že je vhodné pro všechny, je docela oblíbené i u mužů. Možná se ti to na první pohled zdá lehké, ale pleteš se- je to sice docela dřina, ale především velká zábava!

Na co bosu působí?

Bosu je skvělé v tom, že nepůsobí jen na svaly, které jsou „na povrchu“, ale i na kosterní a další důležité svaly, které běžně neprocvičujeme a které zajišťují správné držení těla. Díky ochablosti těchto svalů tě mohou bolet třeba klouby nebo záda. Cvičení tě po celou dobu tréninku přinutí mít zapojenou celou řadu svalů z jednoho důvodu- pokud je povolíš, spadneš. Bosu je skvělé na zpevnění vazů a šlach a zajistí ti lepší koordinaci pohybu.
Cvičí se ve všech polohách, vestoje, vsedě, vkleče, vleže. Existuje přes 2500 různých cviků a ty sama si můžeš určit, které se ti budou nejvíce líbit.
Určitě se chceš zeptat na to, jestli je bosu vhodné pro hubnutí- ano je! Při pomalém cvičení spálíš až 2000 KJ za hodinu, to se rovná třeba 100 gramům slaného popcornu, tabulce čokolády nebo pěti zmrzlinám. Při opravdu intenzivním tréninku můžeš spálit i trošku více, navíc si krásně zpevníš celé tělo. Díky správnému držení těla také ztratíš pár kilo jako mávnutím proutku. Jak už bylo na začátku řečeno, můžeš používat obě strany. Pokud položíš bosu plochou stranou na podlahu, procvičíš si dolní polovinu těla a pokud zvolíš opačnou polohu, zapracuješ na horní.

Existuje jen jeden druh bosu?

Ne, rozeznáváme celkem tři druhy: kardio bosu, posilovací trénink a rehabilitace. Jsou trochu rozdílné, všem je ale společný strečink na začátku a konci každé hodiny. Při bosu je zahřátí hodně důležité, musíš si zvyknout na nestabilní plochu a sžít se s ní.

Kardio bosu je více intenzivní a díky tomu urychluje oběhový systém, hodina se skládá z choreografie, která obsahuje výběhy a výskoky na bosu. To vše při velmi rychlé hudbě. Je vhodný právě ke shazování kil. Posilovací cvičení je zaměřeno na posílení, zpevnění a zeštíhlení svalů. Rehabilitační bosu má nižší intenzitu a je zaměřeno na uvolnění a protažení vybraných svalových skupin. Mimo tyto tři skupiny je na bosu možno cvičit i jógu, pilates nebo meditovat.

Co budu na bosu potřebovat?

Na sebe si můžeš vzít cokoliv, třeba tepláčky a triko. Lepší bude, když tenisky necháš doma a budeš cvičit naboso, chodidlo má pak totiž možnost přizpůsobit se tvaru bosu a využít i malinké svaly v kotníku a plosce nohy pro stabilizaci těla. Díky nerovnému povrchu si navíc v teniskách můžeš vyvrtnout kotník.
Bosu můžeš cvičit i doma, ale samozřejmě si musíš koupit „polomíč“, který ale stojí kolem 4000. Určitě pro tebe ale bude schůdnější chodit do fitka, kde tě navíc bude vést zkušená instruktorka, takže budeš vědět, jestli vše děláš správně. Navíc se všichni v tělocvičně společně pobavíte, o což bys byla doma ochuzená. Lekce obvykle trvá 60 minut a stojí 50 až 70 korun.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář