Chceš si užít čerstvého vzduchu a zároveň si řádně zasportovat? Pak určitě vyzkoušej běh. Běhání je jeden z nejpřirozenějších pohybů pro lidské tělo. Chceš-li během zformovat postavu, nabízí se ti příležitost hned teď z jara. Běhat můžeš samozřejmě i v zimě, na to však už musíš být trochu vysportovaná.

avatar

Lucie Kocábková

Chceš si užít čerstvého vzduchu a zároveň si řádně zasportovat? Pak určitě vyzkoušej běh. Běhání je jeden z nejpřirozenějších pohybů pro lidské tělo. Chceš-li během zformovat postavu, nabízí se ti příležitost hned teď z jara. Běhat můžeš samozřejmě i v zimě, na to však už musíš být trochu vysportovaná. Běhání je tedy celoroční sport, na který nepotřebuješ žádné speciální náčiní, postačí ti pouze kvalitní běžecké boty.

Během za lepší fyzičkou

Během nejen že zlepšíš a zpevníš postavu, ale třeba i objevíš zajímavá místa ve svém okolí.

Správné běhání a tempo

Běháním otestuješ svou pevnou vůli. Nebudu ti lhát, ze začátku se po běhání budeš cítit hrozně. Chce to vytrvat a nepodlehnout bolesti svalů. Výsledky jsou vidět brzy – zlepšení fyzičky, zpevnění svalů, shození přebytečných kil.

Při běhání je nejdůležitější správné tempo. Soustřeď se na výdrž a ne na výkon. Nasaď tedy volné pomalejší tempo. Mělo by být takové, abys vydržela běžet bez pauzy aspoň 1 km. Nezapomínej ani na pravidelný dech. Po pár vyběhnutích už budeš přirozeně zrychlovat.

Paže se aktivně pohupují do rytmu tvého běhu. Jsi uvolněná a narovnaná. Pokud jde o techniku našlapování (pata nebo špička), nechej svoje tělo ať si intuitivně vybere, co mu je příjemnější. Všeobecně běhání jen po špičkách trápí tvé lýtkové svaly a při běhání po patách zase trpí kolena.

Při 40 minutách běhu tvé tělo spálí až 500 kcal. Velmi ovšem záleží na typu běhu a rychlosti.

Moje první vyběhnutí

Jsi ready začít s běháním? Jak jsem už řekla, začátky jsou náročné. Vyber si tedy příjemně teplý slunný den a naplánuj svou běžeckou trasu. Můžeš začít třeba na délce 2 až 3 km, ideálně po rovince. Trasu si můžeš samozřejmě kdykoliv podle chuti prodloužit či zkrátit. Ve městě můžeš běhat po různých stezkách určených pro kolo či na brusle. Na vesnici zas vyběhni na posekanou louku či na klidnou vedlejší silnici.

Vždy vybíhej tak dvě hodiny po jídle. Nemá smysl běhat po ránu na lačno, to by tě ze začátku určitě odrovnalo. Tělo totiž potřebuje dostatek energie, kterou při běhání spálí. Před během si určitě dej krátkou rozcvičku. Zapoj při ní hlavně bříško a svaly na nohách.

Poprvé rozhodně nevydržíš běžet nějak dlouho. Tvoje tempo se ti bude zdát sice pomalé, ale bude dostatečné na to, aby tě zničilo. Po půl kilometru se zahříváš, začínáš se potit a cítíš první svaly. Pokud se dostaneš do stavu, kdy už nemůžeš, plynule změň běh na chůzi. Nezapomeň se pořádně vydýchat. Nemá smysl vyběhnout za minutu a za dvacet metrů opět popadat dech.

Neměj depku z toho, že jsi nedokázala uběhnout víc jak 500 m bez přestávky. Ba naopak, vždy po běhání se náležitě pochval a dopřej si potřebný relax.

Správné oblečení na běhání

Základem je kvalitní běžecká obuv. Její cena začíná cca na 1000 Kč. Nakupuj výhradně v kamenném obchodě. Tam si můžeš boty vyzkoušet a nechat si poradit od zkušených prodavačů.

Dále ti můžu doporučit tepláky či tříčtvrťáky, tričko a mikinu ke krku (podle počasí), čepku či šátek. Nezapomínej na pohodlné spodní prádlo a pevnou sportovní podprsenkou. Můžeš si koupit i přímo oblečení určené na běhání.

Pomůcky při běhání

Pokud nerada běháš sama nebo ti chybí odhodlání, ukecej kámoškou či přítele. Jinak ti jako pomůcka při běhu může posloužit třeba krokoměr a GPSka. Obejdeš se však i bez pomůcek. Trasu si totiž můžeš přesně naplánovat a naměřit např. na mapách.cz.

Nechceš vyjít za špatného počasí z formy? Pak vyzkoušet běžecký pás, který určitě najdeš v každém větším fitku.

Doufám, že jsem tě tímto článkem od běhání moc neodradila. Není totiž nad to, nechat své tělo zaplavit endorfiny a utahat se jako štěně.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy:

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář