Diet je na světě tak nepřeberné množství, že si to jen těžko lze představit. Drtivá většina z nich se však setká s nezájmem nebo je rychle zapomenuta. My se podíváme na 5 diet, které si v současnosti vydobyly své místo na výsluní. Našincům mohou být známé méně, ale ve světě se řadí mezi skutečné hity.

Prvně je nutné upozornit, že nejde o udílení cen za nejlepší diety na hubnutí, ale o shrnutí populárních a zajímavých stravovacích plánů, z nichž některé jsou účinnější a zdravější, některé pak méně nebo téměř vůbec. Tak se tedy podívejme na to, jakým dietám svět v posledním roce propadl.

5 nejoblíbenějších diet v minulém roce

1. DUKANOVA DIETA

Tato u nás relativně málo známá dieta je v západní Evropě fenoménem, kterému propadly miliony žen. Nejde přitom o nic obzvlášť nového ani zázračného. Základním principem je zásadní omezení, takřka vynechání, sacharidů ze stravování – což je základ mnoha starých a velmi profláknutých diet, jako je například Atkinsonova. Dukanova dieta se dělí do čtyř fází a v každé z nich jsou určité povolené potraviny:

I. Fáze: libové masa (telecí, koňské, drůbeží atd. vždy na grilu nebo v troubě a bez přidávání tuku), vnitřnosti, ryby, vejce, plody moře, nízkotučné mléčné výrobky. Délka 2 až max. 7 dní.

II. Fáze: vše z první fáze plus malé množství kukuřičného škrobu a vybrané druhy zeleniny.

III. Fáze: vše z předchozích fází plus porce povoleného ovoce denně, 2 krajíce celozrnného chleba, 2krát týdně sacharidová potravina (brambory, rýže). Jeden den v týdnu přísná proteinová dieta. Fáze nastává při dosažení požadovaného úbytku váhy, poté se drží 10 dní za každý shozený kilogram.

IV. Fáze: postupné přecházení na normální stravu po 6 dní v týdnu, ale s tím, že zůstanou zachovány osvojené stravovací návyky. Jeden den v týdnu proteinová dieta. Fáze by měla trvat navždy.

Hodnocení:
Dukanova dieta sice může přinést rychlý a významný váhový úbytek. Ten je však obvykle následován jojo-efektem a dieta s sebou navíc nese četné zdravotní nevýhody. Přemíra bílkovin představuje zátěž pro ledviny i celý organismus, dlouhodobý nedostatek sacharidů, které představují primární zdroj energie pro člověka, také není zrovna krok ideálním směrem. Dieta je nevyvážená, co do obsahu živin, vitamínů, množství zkonzumovaných potravin i všeho ostatního, a to je z dlouhodobějšího hlediska vždy špatné. Pokud potřebujete rychle zhubnout více kilogramů a smíříte se s jojo-efektem, může vám dieta pomoci.

2. DIETA DASH

Jedná se o zcela odlišný případ diety než je Dukanova. A to je dobře. Tato dieta staví na racionální a vyvážené stravě a zaměřuje se na snížení cholesterolu a krevního tlaku omezením soli, zejména tučných mas a nastolením kvalitní životosprávy.

Denní jídelníček tvoří:
- 3 porce celozrnných výrobků
- 2 – 4 porce mléčných výrobků
- Několik porcí luštěnin, libového masa, ořechů…

Hodnocení:
Princip Dash diety je založený na zdravých stravovacích návycích a názorné rozdělení do porcí podle typu potraviny umožňuje velmi jednoduché a účinné dodržování. Dieta zajišťuje správný poměr živin a pestrost díky tomu, že žádné potraviny zásadně neomezuje. Jejím cílem je zdravý úbytek váhy, udržení optimálního stavu a omezení rizik spojených s vysokým cholesterolem, nadváhou, vysokým tlakem apod. Jedná se rozhodně nejen o jednu z nejlepších diet posledních let, ale o jednu z nejlepších diet vůbec. Pokud se vydáte touto cestou, jdete správným směrem.

3. DIETA TLC

Další dieta, která v mnoha jiných zemích získává velký úspěch, ale u nás (v tomto případě bohužel) o ní skoro neuslyšíte. V mnoha ohledech se podobá dietě Dash a stejně jako ona se zaměřuje na kvalitní stravu a snížení cholesterolu. Dieta omezuje jídla jako uzeniny, sladkosti apod. a nabádá ke konzumaci ryb, nízkotučných mléčných výrobků, libových mas (zejména drůbeže) a samozřejmě ovoce a zeleniny. Ženy, které chtějí zhubnout, by měly přijmout do 1200 kalorií denně, muži pak až o 400 kalorií více. Pro udržení váhy pak dieta doporučuje pro ženy maximum 1800 kalorii (u mužů opět o 400 více). Dieta také doporučuje dodržovat optimální poměr živin a například nasyceným tukům staví horní hranici 7 % z celkového příjmu energie.

Hodnocení:
Podobně jako v případě Dash diety se jedná o rozumnou volbu, pokud chcete přiměřeně a trvale, ale zejména zdravě hubnout. Poněkud zavádějící je uvádění konkrétních hranic příjmu kalorií, neboť zde musejí existovat velké rozptyly v závislosti na věku, váze, aktivitě, zdravotním stavu apod.

4. VOLUMETRICKÁ DIETA

Poměrně zajímavá a zpravidla dobře hodnocená dieta, která je založena na konzumaci stravy s nízkou kalorickou hustotou. Jde o takové potraviny, které mají velký objem, ale malé množství kalorii, tedy zejména o takové, které obsahují velké množství vody. Nejtypičtějšími zástupci jsou vodní melouny, salátové okurky, papriky, rajčata, ale vhodné je také bílé maso či extrudované „polystyrenové“ pečivo (např. knäckebrot).

Hodnocení:
Vysoký podíl zeleniny v jídelníčku je rozhodně plus a i ostatní doporučované potraviny lze pochválit. Výhodou je, že můžete jíst v dostatečném množství a netrpíte tedy hladem. Problém je nadměrný přísun vody, přemíra ovoce při hubnutí také není ideální, závada je také s nevyváženým příjmem živin či poměrem živin, což dieta ignoruje a možným celkově příliš nízkým energetickým příjmem. Dieta také nepůsobí příliš pestře a její držení po delší dobu je poměrně těžko představitelné.

5. SOUTH BEACH DIETA

Jedná se o další dietu na bázi omezení sacharidů rozdělenou do několika fází. Vytvořena byla původně pro lidi trpící nemocemi srdce, ale stala se celosvětově populární i mezi lidmi, kteří se prostě jen snaží zhubnout. Tato dieta je nekompromisní zejména vůči přidaným sacharidům v průmyslově vyráběných potravinách.

I. Fáze: trvá dva týdny a jediné sacharidy, které zde získáte, přijmete v ovoci a zelenině. Jinak se musíte spokojit s tuky a bílkovinami. Požadavek je na omezení nasycených tuků. Strava by měla být čerstvá a kvalitní (libová masa, ryby apod.). Důležité je jíst 5krát denně v pravidelných rozestupech a vyhnout se pocitům hladu.

II. Fáze: do hry se vracejí sacharidy, ale průmyslově vyráběné potraviny by měly zůstat zapovězené. Jídelníček je sestaven z čerstvých potravin, libových mas, zeleniny, ovoce. Zapomeňte na náhražky, polotovary, instantní potraviny apod. a u jídel si hlídejte glykemický index.

III. Fáze: je návratem do „normálního života“ s tím, že si zachováte zásady životosprávy, které jste se naučili v předchozích fázích.

Hodnocení:
Oproti Dukanově dietě je to zásadní rozdíl, přestože se mohou jevit jako velmi podobné. Obrovskou výhodou je důraz na čerstvé potraviny a odmítání náhražek, polotovarů, průmyslových výrobků apod., další výhodou je dostatek zeleniny a ovoce a relativně velmi pestrý výběr. Pokud se vám podaří dietu udržet dlouhodobě (což se týká hlavně třetí fáze), je riziko jojo-efektu poměrně malé.

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Zachumlaná ve stylovém oblečení

Pokud hledáš stylovou bundu či kabát na zimu, koukni na týdenní slevy značkového oblečení.

Sponzorovaný tip

Přidej komentář