Blíží se Vánoce a ty propadáš panice? Trpíš depresemi? Přečti si moje tipy a přehodnoť svůj stav. Vždyť Vánoce jsou nekrásnější svátky v roce a ty by sis je měla užít.

avatar

Martina Kalinová
Má vystudován roční kurz žurnalistiky a zajímá se o zdravý životní styl.

Vysoká očekávání, velké finanční výdaje a mnoho dalšího znamená pro většinu z nás potíže, zvlášť pro ty, kteří jsou náchylní k depresím. S trochou předvídavosti a plánování ale můžeš být nad věcí. Postupuj podle těchto tipů a užij si předvánoční období i vánoční svátky.

Nepropadej panice
Začni se taky smát.
zdroj: bcliving.ca

1. Plánuj dopředu

Dělej před Vánoci vše, co jsi dělala doposud. Čti svou oblíbenou knihu nebo klidně podřimuj, ale nezapomeň vše zapisovat do kalendáře. Mezi nakupováním a pečením se ujisti pohledem do kalendáře, že jsi své oblíbené činnosti neodložila na vedlejší kolej. „Zjisti, jaké záliby ti pomohou s nadhledem přežít vánoční svátky a zařaď je mezi své tradice,“ říká John Sharp, MD, psychiatr z Bostonu.

Sáhni po tvé oblíbené knížce
Zalez pod peřinu a dělej, co tě baví.
zdroj: fitsugar.com

2. Vyhni se rodinným konfliktům

Existuje několik způsobů, jak si zachovat zdravý rozum při rodinných setkáních, říká Jeffrey Greeson, Ph.D., odborný asistent psychiatrie a behaviorálních věd na Duke University School of Medicine v Durhamu. „Pokud víš nebo tušíš, že vypukne konflikt, odveď řeč jinam nebo jednoduše řekni, že se o tom budete bavit někdy jindy.“ Unikni na toaletu, nabídni pomoc v kuchyni nebo se jdi projít s domácím mazlíčkem. Přítel na telefonu tě určitě vyslechne a tobě se udělá lépe.

Zbytečně se nehádej
Buď nad věcí a odveď řeč jinam.
zdroj: reneeannsmith.com

3. Zapomeň na dokonalost

Debbie Thurman, 57 let, z Virginie, trpěla několik let depresemi a svátky si neužívala. Nakonec jí ale vyléčila radost z vánoční výzdoby a hledání nejvhodnějších dárků. V terapeutické skupině se totiž setkala s názorem, aby se radovala i z maličkostí, díky čemuž se stane šťastná ona i její rodina. Tento názor jí nadchl a rozhodla se, že vše změní. Začala dodržovat tradice a cítila se lépe. „Když nebudeš žít jenom sama sebou a zaměříš se na ty, kteří mají ještě méně než ty, nemůžeš být v depresi,“ říká. „Naučila jsem se být vděčná za cokoliv, hlavně když je rodina šťastná a pohromadě. A na ostatním už nezáleží.“

Pozvi své přátele a slav
Pohosti rodinu a povídejte si.
zdroj: cool987fm.com

4. Odpočívej a spi dostatečně

Prázdninové zimní aktivity můžou snadno zasahovat do tvého spánkového plánu. Studie ukázaly, že existuje spojitost mezi spánkovým deficitem a depresemi, takže musíš být velmi opatrná a dbát na dostatek spánku. „Snaž se dostat do postele a probudit se přibližně ve stejnou dobu každý den. Vyhni se velkým jídlům a velké fyzické aktivitě několik hodin před spaním. V ložnici se má odpočívat a relaxovat, takže zapomeň na televizi,“ radí Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí.

Na chvíli se natáhni a relaxuj
Zavři oči a nech si něco zdát.
zdroj: uk.lifestyle.yahoo.com

5. Nech si pomoci

Když Thurmaniny děti byly malé, ona i její manžel žili daleko od svých rodin. Když potřebovala podporu během „záchvatů deprese“, opřela se o blízké přátele. Ona i její manžel znali dva páry, které jim pomohli v období, když prožívali těžké časy. „Tito přátelé nám byli sesláni Bohem,“ říká. „Také jsem čerpala povzbuzení od malé skupinky žen, které se zabývaly depresemi.“

Nech si poradit od přátel
Vypovídej se svým nejbližším.
zdroj: au.lifestyle.yahoo.com

6. Dávej přednost cvičení

Cvičení je jedno z činností, které by mělo být ve tvém seznamu úplně nahoře. „Pokud jsi hodně ve stresu a jsi podrážděná, nejlepším lékem je cvičení.“ říká Greeson. Vyběhni ven a udělej něco. Bylo prokázáno, že cvičení zlepšuje náladu. Svižná chůze 35 minut pět dní v týdnu (nebo 60 minut třikrát týdně) bude jistě stačit.

Ulev si na čerstvém vzduchu
Vezmi hůlky a vyjdi do přírody.
zdroj: saegerhof.at

7. Nepodceňuj denní světlo

Pokud jsi neustále unavená a podrážděná, může za to nedostatek pobytu na slunci,“ říká Dr. Sharp. Existuje sezónní afektivní porucha neboli SAD, která se léčí delšími procházkami na denním světle aspoň 30 minut denně. Pokud si myslíš, že můžeš trpět SAD, poraď se se svým lékařem o možnostech léčby.

Denní světlo tě nabije energií
Běž se projít s někým, koho máš ráda.
zdroj: collegecandy.com

8. Neutrácej moc

Svátky by neměly být jen o dárcích a finančních potížích. Ovládni stres nad náklady za dárky pro rodinu a přátele. Své dárky můžeš také upéct, pozvat své přátele a u perníkových sušenek si zahrát společenské hry. „Myslím, že darováním lásky a dobrého jídla potěšíš více než utrácením za hodnotné dary,“ říká Dr. Sharp.

Daruj přátelům krabici perníčků
Tvůj přítel se bude olizovat.
zdroj: crazy4cakes.blogspot.com

9. Neoddávej se jídlu a alkoholu

Holdování alkoholu a nadmíra jídla patří během vánočních svátků k nejoblíbenějším tradicím. Carmen Harra, Ph.D., psycholožka z Floridy ale doporučuje více zdrženlivosti. „Dej si jeden kus koláče, ne tři,“ říká. Kromě toho, že je to nezdravé, se budeš cítit i provinile. Harra doporučuje udělat si zdravé jídlo ke sváteční večeři už týden dopředu. Dále raději nepoužívej alkohol. Může zesílit tvé emoce a ty když odezní, budeš se cítit ještě hůře.

Alkohol není pomocník
Po alkoholu budeš mít výčitky.
zdroj: heraldsun.com.au

10. Potěš někoho svou návštěvou

Svou depresi můžeš rovněž zmírnit i tím, že se zaměříš na druhé. Co takhle dobrovolničit, potěšit pejska v útulku svou návštěvou nebo navštívit někoho, kdo je o svátcích sám? Hezký pocit dodáš tak nejen druhým, ale i sobě.

Navštiv psí útulek a pořiď si kamaráda.
Navštiv psí útulek a pořiď si kamaráda.
zdroj: harvesthomeblog.tumblr.com

A hlavně nezapomeň. Svátky utečou jak voda a Štědrý den trvá jen 24 hodin. Proto si vše hezky rozplánuj, ať vše pěkně stíháš, mysli na druhé a také sama na sebe, ať letošní svátky prožiješ bez depresí.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář