Žádný vážný vztah se nevyhne občasným sporům a menším hádkám. Ale skutečně jen občas. Jestli se dohadujete často, tak byste s tím měli něco dělat. Jak hádkám předejít?

avatar

Tereza Dvořáková
Milovnice života a všeho příjemného, co přináší.

Zatímco malé a ne příliš časté hádky jsou ve vztahu normální a nijak zásadně neškodí, u trvalého a častého hádání je tomu právě naopak. I když se jedná jen o maličkosti, řešíte je prudším dialogem a často to končí uražením, nebo pláčem. Kolikrát v hádce také řekneš, co si ve skutečnosti nemyslíš a je to pak celé ještě horší. S tím je třeba něco dělat. Vezmi to do svých rukou a uvidíš, že se výsledky dostaví. Hádky se omezí, až téměř zmizí a bude pak mnohem šťastnější. Jak tedy na to?

Štěkáte na sebe s přítelem? Zastav to!
Některé hádky jsou opravdu zbytečné.

Krok 1

Zjistěte příčinu vašeho hádání. Využij vaši příjemnou chvilku, kdy jste v klidu a zeptej se partnera, ale i sebe na věci, které vám pomohou k identifikaci příčin vašich sporů. Je třeba na problému pracovat společně, i když se jedná jen o maličkosti, kvůli kterým pak na sebe ale zbytečně křičíte. Kolikrát různé malé hádky dohromady způsobuje jeden hlavní problém – a ten je třeba najít!

Krok 2

Je třeba si uvědomit a přijmout, že ne vždy máš pravdu ty. I když si to často nemyslíš, může mít pravdu i tvůj kluk. Ty by sis ale raději jazyk ukousla, než přiznala chybu, za kterou se třeba i omluvila, viď? To se budeš muset naučit – přiznat svou chybu a to, že nemáš pravdu, ale má jí partner. Bude to těžké, ale jinak se vaše hádání nezmírní!

Krok 3

Použij metodu aktivního naslouchání. Nesuď, nebo neříkej vlastní názory, zatímco tvůj partner mluví. Stačí poslouchat a brát v úvahu vše, co ti řekl. Nech svého kluka mluvit a přemýšlet o tom, co se ti snaží říct. Pak se pokuste najít řešení a kompromis, který vám bude vyhovovat. Trénuj schopnost naslouchání a vnímání slov druhé polovičky. Je také třeba zajímat se o názor partnera. Když nevíš, jestli něco děláš správně, zeptej se ho. Ale ne, že hned začneš útočit, když bude kritický!

Krok 4

Dejte si time-out. Když oba cítíte, že by mohla přijít hádka, raději se v tu chvíli od sebe vzdalte, než abyste hned začali útočit. Běž prostě do jiné místnosti. Ne ale tak, aby si myslel, že jsi uražená. Řekni, že chceš předejít hádce, proto se na chvíli vzdálíš, a až oba vychladnete, zase přijdeš. Mezitím se vám to v hlavě urovná a pak budete vše řešit s čistějšími myšlenkami. Stačí kouzelných pět minut.

Krok 5

Použij deník na sledování svých myšlenek. Začni psát, když jsi naštvaná, dej svůj hněv na papír, teprve poté se o problém poděl s partnerem. Uvidíš, že když si napíšeš vše, co tě trápí a co ti vadí, lépe si to v hlavě uznáš a předejdeš pak zbytečné hádce. Svému klukovi řekneš už jasné názory, které dokážeš lépe pojmenovat. On pak vše snáze pochopí. Kolikrát si sama uvědomíš, že to, co jsi právě napsala, je jen zbytečné a bylo by hloupé se kvůli tomu pohádat. Když řešíte větší problém, je dobré napsat partnerovi dopis. Budeš mít jistotu, že mu sdělíš vše, cos chtěla, aniž byste se hned zbytečně hádali.

Co pomáhá k zastavení zbytečného hádání vám? Poděl se s námi o vlastní zkušenosti. Budeme rádi za komentář!

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář