Vztek – setkáváme se s ním denně. Něco nás naštve a my máme chuť do něčeho nebo někoho praštit. Vztek k životu patří, jeho následky nám však dokážou velmi zkomplikovat život. Jak předejít afektovaným reakcím, kterých bychom mohli později litovat? A jak vůbec svůj vztek zvládnout a vyřešit problém s chladnou hlavou? Pokud tě to zajímá, čti dál.

avatar

Aneta Baklová
Miluje zvířata a přírodu, do které ráda vyráží na výlety.

"Tak komu dám do nosu dneska?"

"Tak komu dám do nosu dneska?"

O čem vztek vypovídá?

Člověk má vztek, když se něčeho bojí, když je nejistý, nespokojený sám se sebou. Když křičíme, vzteká se v nás dítě, které je nespokojené, zoufale se dožadující pozornosti. Každopádně bychom dítě v nás neměli pouštět z uzdy. Může to mít totiž destruktivní následky, kterých budeme s odstupem času určitě litovat. Vztek se musíme naučit zvládat, i když je to těžké. Měli bychom se snažit konflikty řešit, protože pokud jde o konflikt s někým, na kom nám záleží a koho máme rádi, cílem by mělo být celkové zlepšení vztahu. Měli bychom také zapracovat na našem sebevědomí, protože to je ta slabá stránka. Necítíme se dobře, třeba proto, že nás okolí nepřijímá nebo máme pocit, že proti nám někdo něco má, stáváme se pak přecitlivělými a často se k vzteku uchylujeme.

Co se v nás při vzteku děje?

Vztek v člověku způsobuje stres, při něm se zvyšuje tlak a hladina cukru a tuku v krvi. Tělo se tak připravuje na fyzickou aktivitu – útok nebo útěk. Vztek odchází po 10-20 minutách, ale v krvi je stále velké množství noradrenalinu, který našemu tělu škodí, proto je dobré ho uvolnit nějakou fyzickou aktivitou. Takže až tě někdo naštve, jdi si třeba zaběhat nebo si pusť oblíbenou písničku a pořádně se při ní vybij tancem.

Jak se vztekat a hádat podle pravidel?

  1. Při hádce na druhého neútoč, neobviňuj ho a nesvaluj všechnu vinu na něj, neponižuj ho. Nenadávej, snažíš se přece, aby tě ten druhý bral vážně.
  2. Věty typu: „Jsi takový a takový, špatný, sobecký…“ vyměň za: „Tvoje chování ve mně vyvolává pocity, že …., působí to na mě tak a tak…, necítím se pak dobře.“
  3. Zkus vztek rozdýchat. Zhluboka se nadechni, zadrž na chvíli dech a dlouze vydechni.
  4. Dobré je zkusit se v myšlenkách přenést někam jinam, do něčeho příjemného.
  5. Pokoušej se postupně uvolnit všechny svaly v těle, protože při stresu mají tendenci se zatínat. Nauč se uvolnit se.
  6. Nedávej ultimáta a nevyhrožuj. Nezakazuj, neomezuj. Snaž se najít řešení, napiš si, co ti vadí, s daným člověkem si sedni a jednotlivé body spolu proberte. Zkuste spolu udělat změny, které vyhovují oběma a nikoho neomezují.
  7. Vztek musí ven a je dobré ho transformovat do něčeho pozitivního, ať už do malování, zpívání nebo psaní písní nebo povídek. Budeš mít ze sebe výborný pocit, až něco stvoříš, protože když v tom jsou emoce, výsledek bude vždycky dobrý.
  8. Pamatuj, že ničením věcí a ubližováním sobě nebo ostatním, nic nezlepšíš, právě naopak. Hodně síly!

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy: ,

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář

  • Rose

    Děkuji moc za rady.Pokusím se tím řídit a jsem zvědavá zdali mi to pomůže.Ještě jednou díky za rady :)