Hádka je pro někoho něco nepředstavitelného, pro jiného něco na denním pořádku. Když se to však děje, vždy je to stejné – nepříjemné.

avatar

Karolína Honsová
Dívka milující přírodu a svého přítele. Mezi její záliby patří především psychologie.

Hádejte se konstruktivně

Já se hádat nechci!

Někdy nadejdou situace, kdy se k hádce dostanou i páry, které jí nikdy nezažily. Zatímco jiné páry došly do takové situace, že se hádají i navenek bezdůvodně. Ani jedno ale nemusí být důvodem k rozchodu. Důležité bývá si uvědomit důvod hádky. Samozřejmě ale neshazovat vše na druhého. Nepřinesla jsem si z práce špatnou náladu, kterou jsem si vybila na příteli? Nevylila jsem si veškerý stres? Důvodem často bývá i špatné pochopení. Tvrdíš, že ses hádat nechtěla, ale přitom jsi usoudila z jeho legrace, že tě hrubě uráží. Nebo se zamyslet nad výbušností, jelikož někteří lidé takoví zkrátka jsou.

Jsme v tom namočení oba

Někdy hádka dokáže pročistit vzduch. Uvolnit napětí. Např. milujete se, ale něco vám na druhém vadí, nechcete ho urazit a držíte to v sobě tak dlouho, že to zkrátka vybuchne. A po hádce se situace zlepší a oba se ponaučíte. Jsou ale hádky, v nichž se to vše jen zhoršuje a něco jakoby vás v duši tlačilo i po ní. V té chvíli se musí odložit tvrdohlavost a zamyslet se. Někdy velmi pomáhá, zeptat se druhého, proč se hádáte. (Ale tak, aby to nevyvolalo další!) A uvidíte, jak to vidí on. Na vině jsou často oba. Že ty se nehádáš, ale to on? Proč ho tedy ale necháváš? Mlčením mu vlastně také dáváš souhlas. I argumentace může hádce pomoci.

Hádající muž
Je třeba nádech, výdech a probrat se.

Existuje lék – konstruktivní hádka

Jedná se vlastně o hádku, která má stanovený svůj řád. Konstruktivní se může jiným slovem nazvat strukturovaná (má stanovená pravidla). Není to výmysl ani můj, ani jednoho hádajícího páru, ale používaná a úspěšná metoda psychologů. Jak na ní? Řiďte se jejími pravidly, pro příklad jich několik uvádím:

1. Jestli vidíš, že se schyluje k hádce, zamysli se proč. Koho co trápí. Jestli tebe, řekni mu, co tě trápí. Jestli jeho, řekni, že vidíš, že je naštvaný, že mu ráda pomůžeš. Nenech se unést jeho hněvem, nemusí to být zamířené přímo na tebe, třeba si to odněkud donesl a nedokáže se s tím vyrovnat.

2. Pozor na výšku hlasu – jednoduše se snažte hlas nezvyšovat.

3. Nadávky – neurážej svého partnera, i když jsi sebevíce naštvaná. Rozhodně schválně nezasahuj jeho citlivá místa.

4. Když se něco řeší, tak jen aktuální záležitosti. Nevytahují se další z minulosti. Pokud vás trápí něco z minulosti, je to na povídání, hádka je nevyřeší.

5. Zkus toho druhého nepřerušovat a argumentovat až po jeho řeči.

6. V žádném případě se nevyhrožuje – rozchod, sebevražda, …

7. Fyzické násilí je nepřijatelné.

Jde jen o to, získat nad svými stížnostmi a argumenty kontrolu. Některé páry jsou v tak tíživé situaci, že jim konstruktivní hádky pomohly tak, že si plánovaly i kdy a kde se budou hádat. Zkrátka si to potřebovali vyříkat, ale poslouchali jeden druhého, nepřekřikovali se a došlo jim, co ten druhý potřebuje. Důležité je, aby se špatná nálada nepřeměnila v nezvladatelný vztek.

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář