Ben Cristovao vydal třetí desku Made In Czechoslovakia, ze které jsme již v uplynulých měsících mohli slyšet několik skladeb. Zaslouží si album pozornost? Je tady recenze!

avatar

Michaela Němečková
Trpí internetovou prokrastinací, proti které chce jednou bojovat!

Recenze alba Ben Cristovao - Made In Czechoslovakia

Předmluva k recenzi

Nejsem hudební kritik, ráda si poslechnu vše možné i nemožné. Ben Cristovao nefiguruje v mých vlhkých snech, ale na YouTube si ho od dob songu Prdel čas od času ráda poslechnu. Na druhou stranu alba si nekupují kritici, ale běžní lidé jako já. Recenze tak rozhodně není nějakým fundovaným názorem Jardy Konáše, ale holky, která si pustí hudbu v autě na plný pecky a při procházce se psem ráda objevuje zajímavé skladby, které jí iPhone servíruje sluchátky až do hlavy. Jdeme na to, skladbu za skladbou!

1. SWEET CHILLI

Otvíračka alba má za cíl zlepšit pochmurnou náladu a v příjemném tempu posluchače připravit na to, co ho čeká. Song už myslí na léto a zpětně mi připomíná sice hudebně a tématicky odlišnou, ale pro mě podobnou skladbu Na zdraví. Pokud bych se měla o poslechu alba rozhodovat pouze na základě Sweet Chilli, asi bych nepokračovala. Lyricky nic složitého, na mix angličtiny s češtinou (a někdy i slovenštinou) jsem si u Bena zvykla, ale fráze o friends, chillování a kalené until the end mě vážně tahá za uši.

Poslechnout na YouTube

2. ÚŽASNÁ

Úžasně uhrančivá melodie a medový hlas černocha z ordinace je s námi ve skladbe Úžasná již od července 2013 a ani po tak dlouhé době mě nepřestala bavit. Jen málokterý interpret z aktuální scény dokáže vyjádřit obdiv k ženě s takovou elegancí, tak jak se to daří Benovi. Jasně, někdy by nás nejradši plácl po zadku, ale i tak mu stále věřím každé slovo.

Poslechnout na YouTube

3. BAD GIRL

Téma zlatokopek v české a slovenské hudbě není žádná novinka. Stačí si vzpomenout na Zlatokopky od Rytmuse či Onatomá od Kapitána Lásky. Ben ale ve funkově laděné Bad Girl ukazuje, jak jsou muži někdy opravdu slepí a mačkají PIN častěji, než by ve skutečnosti chtěli. Bad Girl je po dvou předchozích skladbách prvních kouskem, u kterého jsem se přistihla, že si tancuji do rytmu před zrcadlem stejně jak kreditková dáma. Velmi příjemný kousek alba a něco, co mě vážně nadchlo.

4. MOJE

Jak jsem avizovala, nejsem hudební kritik, tak vám těžko řeknu, jaký hudební styl prezentuje právě Moje. Co jsem tak vyposlouchala, hádám, že se jedná o křížence R&B zpěvu s trapem a nezaměnitelným rukopisem The Glowsticks, třeba jsem vedle jak ta jedle. Paradoxně na mě song dýchá určitou prázdnotou. Jde o sex na jednu noc a za mě také o jeden poslech. Třeba si mě časem skladba najde, ale momentálně ho beru jen jako nutnou/nudnou předehru k vášnivému dovádění, které album servíruje dál.

Poslechnout na YouTube

5. TĚLO ft. Supa

Demo skladby představil Ben Cristovao již v únoru 2012 a já se těšila jak malá holka na to, jak bude znít celá skladba. Miluji lyrické hrátky a překvapuje mě, že na dělání vkusných skladeb o sexu u nás má koule jen Ben. Moc dobře si vzpomínám, jak na konci roku 2011 vydal Rytmus album Fenomen, na kterém byla skladba Čau Jak Sa Máš. Tehdy jsem si řekla, že vážně nechápu, proč ho všichni hejtují za to, když jen udělal ve své rodné řeči skladbu, za kterou by v zahraničí Usherovi, Akonovi a jiným R&B hrdličkám utrhali ruce. Ben zvedl level a jeho Tělo mě vzrušuje… a basta!

Poslechnout na YouTube

6. POSTEL

S předstihem upozorňoval vyjící Ben Cristovao na to, že Postel je od 18 let. Je to asi jako kdyby všem lidem, kterým je méně, řekl, ať si song hned poslechnou. Beat absolutně dokonale dávkuje energii a text mě nakládá do nebe. Nemyslím si, že bych na skladbu měla náladu často, ale místo v mém masturbačním playlistu si na 100 % zaslouží!

Poslechnout na YouTube

7. INSTAGRAM ft. Diana Livvi

Nenech se oblbnout názvem songu, tady o sociální síť pro sdílení žvance, kafíčka ze Starbucks a trapných selfies vážně nejde. Ben napsal song po vážném rozchodu a skvěle frázovaný text je za mě opravdu klenot. Skoro bych řekla, že ve sdělení skladby se najdou i muži. Bena od dob skladby Most považuji za někoho, kdo dokáže skvěle předat pocity a nyní se mu to opět povedlo. Sonda do jeho soukromí funguje a ukončuje předchozí orgie s grácií.

Poslechnout na YouTube

8. BOMBY

Banger jak lusk a věc, která se v klubech zabydlela. Pokud potřebuješ nastartovat, je návrat k tomuto songu sázkou na jistotu. Ono ostatně skoro 6 milionů views mluví za vše.

Poslechnout na YouTube

9. TANCUJU

Jen tak pro prdel, česká twerk hymna a blbůstka, která moje ucho vážně potěšila. Sice se trošku bojím tanečních kreací, které budou některé slečny na českých diskotékách předvádět, ale za to tenhle song vážně nemůže. Je to čerstvé, je to jiné a opět to české scéně ukazuje, že pokud jde o pestrost stylů, máme stále co objevovat.

Poslechnout na YouTube

10. MÁM ft. Ezy

Intro v podobě silné poezie a beat, který kdejaký monitor srdečního tepu odpálí do vesmíru. Z každé řádky textu kape motivace hustá jak med a skvělý refrén tě nakopne do zadku v momentě, kdy někde uprostřed lesa po 5 km běhu padáš na hubu. Na skladbě oceňuji hlavně to, že se nejedná o nějaký laciný ego trip pro imaginární haters. Tohle je skutečné, tohle má hlavu a patu a je v tom vidět pokrok. Tleskám, písnička hezká!

11. MONEY ft. Delik

Ale no tak, to je doopravdy téma peněz stále tak sexy? Po skladbě Mám na mě Money působí trošku jak laciná náhražka. Delik se pochlubil zajímavou flow, ale ani to mě nepřesvědčí o tom, abych si song zamilovala. Money je taková Ektorovina na vyvářku, což ale neznamená, že se někomu netrefí do vkusu.

Poslechnout na YouTube

12. MOLLY ft. Ego

Skladba na steroidech, beat promyšlený do posledního detailu (zde making of) a Ego. Kdybych byla reproduktorem někde v klubu, tak se při začátku skladby Molly začnu třást vzrušením. Věřím, že jakmile tohle zazní živě na tour, lidé začnou bláznit.

Poslechnout na YouTube

13. MĚSTO ft. MAAT

Proč se Ben trápí dlouhé hodiny v posilovně? Kvůli songu Město aka Gladiátor! Na videoklip se hodně těším, ale i bez vizuální podoby mě skladba oslovila. Je takovou výkladní skříní toho, co se Benovi do teď povedlo! Kluci z MAAT si zakládají na vybroušené technice rapu a upřímně moc nevím, proč o ně není v ČR úplně zájem. S Benem nepracují poprvé a tohle kolabo mě baví čím dál víc, třebaže se Benův rap ve skladbě trošku krčí.

14. STOP

Reggae v české kotlině doopravdy není zablešený Šeps, ale tahle skladba Stop, kterou už taky můžeš znát nějaký ten pátek. Pohoda a žádné složitosti, přesně to od Stop dostaneš.

Poslechnout na YouTube

15. FOOL ft. 3-Card

Fool mě vrací zpět na album Definitely Different a já si tak nějak říkám, že Ben ušel opravdu velký kus cesty. Bohužel zrovna na tomhle songu to není moc znát. Na skladbě mě prakticky baví jen moment, kdy mi zpěv na pár sekund připomene mého oblíbeného Bobbyho McFerrina. Možná jsem vedle, ale tohle mě prostě nedostalo.

Poslechnout na iTunes

16. LIKE THAT ft. The Glowsticks

Být poslední skladbou na albu není záviděnihodná pozice. Věrohodná hudební exkurze za oceán trvající 4:30 asi není pro české ucho snadno stravitelná, ale já si ráda letenku zaplatím znovu. The Glowsticks jsou produkční doping, o kterém si může většina interpretů jen znát. Na Like That může říct jen like that.

Poslechnout na iTunes

Kde by byl a kde dnes je Ben Cristovao?

V komentářích pod jednou z nových skladeb jsem si přečetla povzdech nad tím, že Ben dnes mohl být úplně jinde, kdyby tehdy vyhrál Superstar. To teda mohl… třeba mezi jmény, na které si dnes už skoro nikdo nevzpomene. Nebo ty snad vidíš, že by Vlastimil Horváth, Zbyněk Drda, Martin Chodúr, Lukáš Adamec a Sabina Křováková sbírali miliony zhlédnutí na YouTube? Díky bohu, že Ben Cristovao nevyhrál a šel vlastní cestou. Cestou, která je lemovaná odříkáním, motivací a překážkami. Prorazit je boj, ale album Made In Czechoslovakia je hodně průrazná munice. Ben nevystřílel vše před vydáním alba, a proto i nyní dokáže překvapit. Koncept alba je průzračný jak křišťál a na jeho pestrost by mohl žárlit i papoušek Ara. Chvilkami mě na rozcestí přivedla lyrická a tématická schizofrenie samotného Bena, kdy mixuje češtinu, angličtinu, slovenštinu, obdiv k ženám s jejich kritikou… a pohrdá diakritikou. Takový je ale dnešní životní styl, takový je rok 2014 a takové je album Made In Czechoslovakia!

Líbí se ti tento příspěvek?

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky