Všichni děláme chyby a je třeba se z nich poučit. Já se už z těch svých (alespoň těch designových) poučila a chci ti poradit.

avatar

Karolína Kubínová
Mám ráda kapybary a čaj s citrónem. A taky většinou čtu tak tři knížky naráz.

Pamatuju si, když jsem začala před nějakými šesti lety blogovat, tehdy ještě na blog.cz. Jediný software na úpravu obrázků, který jsem tehdy ovládala, bylo malování, ale zase existovaly tisíce blogísků, které byly plné záhlaví a pozadí na blog volně ke stažení. A já byla silně ohromená designovými možnostmi blog.cz – třpytící se pozadí? Proč ne? Rámeček tlustý jak prase? Ano, prosím! Dobře, dobře, bylo mi tehdy necelých jedenáct, to se to nadšení dá asi pochopit. Nicméně když se na ty starší blogy kouknu teď… běhá mi mráz po zádech. A ne v tom dobrém slova smyslu.

A tak jsem se rozhodla, že by bylo asi fajn sepsat nějaký… návod. Seznam věcí, kterých se vyvarovat, když pracuješ na designu na svůj blog, a zároveň i tipy na to, co bys naopak udělat měla. A tak jsem tu, se snahou poradit (nejen) začínajícím bloggerkám, jak udělat ze svého blogu přijatelnější místo.

Co je to špatný design?

Design blogu
Na tomhle designu je VŠECHNO špatně.

Obrázek výše jsem spáchala v rychlosti ve photoshopu, abych mohla ukázat, jak vypadá špatný design – se vším všudy. A jelikož už jsem nějakých pár let něco TAKHLE otřesného nevytvořila, chtělo se mi u toho plakat. Tak se podívejme.

1: Třpytící se pozadí. NE, NE, a ještě jednou NE. Nikdy, nikdy nepoužívej třpytící se pozadí. Za prvé to ruší, za druhé, obzvláště pokud je ještě takové duhové, jako tohle (a to se to na obrázku aspoň nehýbe), tak to vypadá pěkně hnusně. Obecně platí, že pokud už nějaký ten „pattern“ (opakující se obrázek) chceš použít, použij nějaký mírný, který nebude odvádět pozornost od textu blogu.

2: Gigantické záhlaví. Dobře, tohle ještě není tak strašné, protože jsem potřebovala, aby se mi do ilustračního obrázku vešel i text, ale už jsem se párkrát setkala se záhlavími přes celou stránku. NE. Dlouho se to načítá, je to ošklivý a čtenáře to většinou odradí. Zkus použít buď malé záhlaví, nebo jen záhlaví v bočním menu.

3: Barvy – modrý text na fialovém pozadí je silně fuj. Číst se to nedá a bolí z toho oči. A vůbec, prostě ne. Bílý text na černém pozadí taky nefunguje, ale pořád je to lepší, než tohle. Obecně platí, že by pozadí za textem mělo být světlejší, než text, a to v takové míře, aby bylo text možné přečíst.

Design blogu
Nejlepší na čtení je tmavý text na světlém pozadí.

4: Formátování textu – za prvé, font. Jestli existuje jedna noční můra, kterou sdílí všichni grafici na celém světě, je to comic sans a fonty, jaký jsem použila pro demonstraci textu článku. Za druhé, text by nikdy neměl „přetékat“ z pro něj vyhrazeného místa, naopak – po stranách by mělo být ještě alespoň nějaké místo – na blogu se tak mnohem lépe orientuje. Za třetí, pokud někde něco podtrhneš, lidem to automaticky evokuje myšlenku, že jde o odkaz, a budou se na to usilovně snažit kliknout. Plus je to rušivý element a mně se nelíbí ani u těch odkazů. Mnohem lepší možností, jak oddělit odkazy od textu, je nastavit jim jinou barvu, či je zvýraznit tučným písmem.

Jak ale vytvořit dobrý design?

Jelikož už jsme si vyjasnili, jak by to NEMĚLO vypadat, pojďme si říct něco o tom, jak vytvořit design, na který se bude dobře koukat. A to hezky „od podlahy“. Nechci tě tu zaučovat v tom, jak funguje photoshop, protože ne každý ho má, ale řekněme, že nějaké základní povědomí o tom, jak udělat ze svého blogu stránku, na kterou se dá koukat bez migrény a slzících očí, by měl mít každý, kdo má blog.

Začít bys měla tím, že si vyrobíš nebo najdeš obrázek pro záhlaví a určíš barvy, které na designu použiješ. Já na svém vlastním blogu většinou používám černobílé barevné schéma, ale když například dělám design blogu někomu jinému, prakticky vždycky hledám už hotové barevné palety sestávající ze čtyř nebo pěti k sobě ladících barev, které se hodí i k obrázku, který používám jako záhlaví blogu.

Design blogu
Na stránce colourlovers.com najdeš palety, které můžeš použít při tvorbě designu blogu, nebo si můžeš nechat paletu vygenerovat ze své fotky.

Když už máš vybrané barvy, které na designu použiješ, přišel čas zvolit font. Vyhni se „uměleckým“ fontům: na plakátu vypadají dobře, na blogu moc ne. Nekombinuj víc, než tři fonty, stránka potom působí hekticky a neuspořádaně. A hlavně mysli na to, aby bylo písmo čitelné: vzdálenost člověka od monitoru počítače by měla být minimálně na délku paží – respektuj to a zvol dostatečnou velikost fontu. U většiny písem stačí 12 pixelů, u fontů jako je Courier New nebo Trebuchet a Calibri se neboj použít i 14 pixelů.

Prakticky poslední věc, kterou je potřeba udělat, aby byl design tvého blogu přehledný, je zkontrolovat, že ti nikde „nepřetéká“ text: kolem textu jak v bočním menu, tak v samotných článcích, by mělo být z každé strany alespoň 5 pixelů volných – stránka tak nebude působit „klaustrofobicky“ a stísněně.

Design blogu
Blog CRIMEWAVE je jeden z mnoha příkladů dobrého designu, kde nic neruší.
Zdroj: annacrimewave.com

Další detaily už jsou jen na tobě. Použiješ nějaký vzor jako pozadí okrajů blogu? Budeš mít navigaci na straně nebo nahoře pod/nad záhlavím? Budou odkazy měnit barvu, když na ně návštěvník najede myší? Jak říkám, to už jsou detaily, díky kterým bude tvůj blog originální a které by neměly nijak rušit celkový dojem. Fantazii se meze nekladou. Jen buď soudná a opatrně, abys to nepřekombinovala.

A na konec ještě malý tip: Když máš design hotový, nech si ho zhodnotit od někoho, kdo ti dá objektivní zpětnou vazbu. Nenech „pokusného králíka“ říct jen, že je design dobrý nebo špatný – chtěj podrobnosti. Co se jim líbí? Co ne? Názory jiných lidí tě můžou postrčit dál ve tvé tvorbě a další design už může být naprosto perfektní.

      

Líbí se ti tento příspěvek?

Tagy

Tagy: ,

Nepřehlédni další zajímavé příspěvky

Přidej komentář